Citeren? Stichting Lezen - Leesmonitor(2025). Nationale Voorleesdagen bereikt veel ouders. https://www.lezen.nl/onderzoek/breed-bereik-nationale-voorleesdagen/.
21 juli 2025

Zeven op de tien Nederlanders zijn bekend met deze tiendaagse campagne, die het plezier in voorlezen onder de aandacht brengt. Dit aantal is stabiel ten opzichte van een jaar eerder en betreft een daling ten opzichte van vier jaar eerder, toen het ging om acht op de tien. Het zijn met name ouders van jonge kinderen en vrouwen die De Nationale Voorleesdagen van naam kennen (KvB Boekwerk & GfK, 2025, meting 71).

Onder de doelgroep van ouders met jonge kinderen ligt de naamsbekendheid dan ook nog hoger, op 84%. Twee op de tien geeft aan de inhoud van de campagne goed te kennen, vier op de tien ‘weet een beetje wat er tijdens de campagne gebeurt’ en een kwart kent de campagne uitsluitend van naam. Ouders die zelf nooit lezen, zijn minder vaak bekend met de campagne dan ouders die wel lezen (Direct Research, 2025, intern rapport). 

In 2025 zijn zes op de tien ouders met jonge kinderen via de campagne bereikt: zij hebben iets gezien, gehoord of gelezen over de campagne. Een derde van de ouders met jonge kinderen ondernam actie naar aanleiding van de campagne: ze deden een leesactiviteit of haalden een boek in huis via de (online) boekhandel of de (online) bibliotheek. Dit is een lichte daling ten opzichte van de 39% in 2024 en de 37% in 2023 (Direct Research, 2025, intern rapport).  

Het Prentenboek van het Jaar was in 2025 Rinus van Ingrid en Dieter Schubert. 658 boekhandels, 44% van het totaal, hebben de mini-editie (oplage: 29.138 exemplaren) van dit boek besteld. Het werkelijke bereik ligt waarschijnlijk hoger, omdat sommige boekhandels de materialen verspreiden naar meerdere vestigingen. Een kwart van de ouders met jonge kinderen heeft iets gehoord, gezien of gelezen over het Prentenboek van het Jaar (Direct Research, 2025, intern rapport).

De Nationale Voorleesdagen worden uitgevoerd door organisaties die kinderen helpen zich te ontwikkelen als lezer. Zij ontvangen een informatiepakket met promotionele en educatieve materialen, zoals flyers, boekjes, lessuggesties, knuffels en vingerpoppetjes. In 2025 namen 83% van de bibliotheekvestigingen, 86% van de kinderdagverblijven en 27% van de basisscholen deze materialen af. Hiernaast is het online lesmateriaal meer dan 4000 keer gedownload, een daling van 16% ten opzichte van een jaar eerder.

In de kinderopvang blijkt de voorbereiding en uitvoering van de campagne actiever te verlopen dan in de onderbouw van het basisonderwijs. Medewerkers van het kinderdagverblijf lezen vooral voor uit het Prentenboek van het Jaar, terwijl docenten in het basisonderwijs hiernaast vaker andere boeken uit de Prentenboeken Top 10 voorlezen. Kinderdagverblijven die meedoen aan BoekStart in de kinderopvang en basisscholen die meedoen aan de Bibliotheek op school nemen actiever deel aan de campagne (Kantar Public, 2020).