Citeren? Stichting Lezen - Leesmonitor(2022). (Kinder)boekenweek heeft grootste naamsbekendheid. https://www.lezen.nl/onderzoek/kinderboekenweek-heeft-grootste-naamsbekendheid/.
25 januari 2022

Bekendheid volwassenen

De Boekenweek en de Kinderboekenweek zijn met stip de meest bekende leesbevorderingscampagnes van Nederland. Rond de negen op de tien Nederlanders kennen deze jaarlijkse promotionele activiteiten voor het boek van naam. De voorleescampagnes De Nationale Voorleesdagen en De Nationale Voorleeswedstrijd volgen met een bekendheid onder respectievelijk acht en zeven op de tien Nederlanders. De Bibliotheek op school is bekend bij vijf op de tien Nederlanders, de Boekenweek voor jongeren, Nederland Leest en de Poëzieweek bij vier op de tien en BoekStart bij bijna twee op de tien. Ten opzichte van een jaar eerder is de bekendheid van De Nationale Voorleesdagen, De Poëzieweek en Nederland Leest gegroeid (KvB Boekwerk & GfK, 2021, meting 55).

De Gouden en Zilveren Griffels zijn de meest bekende leesbevorderende prijzen voor kinderboeken in Nederland, gevolgd door de Nederlandse Kinderjury en de Gouden en Zilveren Penselen. De bekendste prijs voor boeken voor volwassenen is de NS Publieksprijs, op kleine afstand gevolgd door de Libris Literatuurprijs. Ten opzichte van een jaar eerder is de bekendheid van de meeste prijzen stabiel (KvB Boekwerk & GfK, 2021, meting 55).

Bekendheid kinderen en jongeren

Ook kinderen tussen de 7 en 15 jaar hebben het vaakst gehoord van de Kinderboekenweek, op afstand gevolgd door de publieksprijs van De Kinderjury en de juryprijzen van de Gouden en Zilveren Griffels en Penselen (die tijdens de Kinderboekenweek worden uitgereikt). De bekendste activiteiten rond voorlezen zijn De Nationale Voorleeswedstrijd en De Nationale Voorleesdagen. De Jonge Jury wint rap aan naamsbekendheid vanaf het dertiende levensjaar – de doelgroep bestaat dan ook uit middelbare scholieren (Huysmans, 2013).

Jongeren en jongvolwassenen tussen de 12 en 25 jaar zijn ook het meest bekend met de Kinderboekenweek en de Boekenweek, met percentages van respectievelijk 75% en 57%. De Jonge Jury (20%), Poëzieweek (19%), Boekenweek voor Jongeren (17%), Read2Me! (3%), De Inktaap (3%) en de Weddenschap (1%) volgen op geruime afstand (Stalpers, 2020).