Citeren? Stichting Lezen - Leesmonitor(2024). Kinderboekenweek heeft grootste naamsbekendheid. https://www.lezen.nl/onderzoek/kinderboekenweek-heeft-grootste-naamsbekendheid/.
9 oktober 2023

Bekendheid volwassenen

De Kinderboekenweek is met stip de meest bekende leesbevorderingscampagne van Nederland. Negen op de tien Nederlanders kent deze jaarlijkse campagne van naam. De Kinderboekenweek wordt gevolgd door de Boekenweek met een bekendheid onder 84% van de Nederlanders. De voorleescampagnes De Nationale Voorleesdagen en De Nationale Voorleeswedstrijd volgen met een bekendheid onder 7 op de tien Nederlanders. De Bibliotheek op school is bekend bij 46% van de Nederlanders, Nederland Leest bij 36%, de Poëzieweek en de Boekenweek van Jongeren bij een derde en BoekStart bij bijna twee op de tien. BoekStart is bovengemiddeld bekend onder ouders met jonge kinderen. Ten opzichte van een jaar eerder is de bekendheid van de Boekenweek en de Nationale Voorleeswedstrijd gedaald (KvB Boekwerk & GfK, 2023, meting 63).

De Gouden en Zilveren Griffels zijn de meest bekende leesbevorderende prijzen voor kinderboeken in Nederland, gevolgd door de Nederlandse Kinderjury en de Gouden en Zilveren Penselen. De bekendste prijs voor boeken voor volwassenen is de NS Publieksprijs, op kleine afstand gevolgd door de Libris Literatuur Prijs en de Libris Geschiedenis Prijs. Ten opzichte van een jaar eerder is de bekendheid van de Libris Literatuur Prijs en de Libris Geschiedenis Prijs gedaald (KvB Boekwerk & GfK, 2023, meting 63).

Bekendheid kinderen en jongeren

Ook kinderen tussen de zeven en vijftien jaar hebben het vaakst gehoord van de Kinderboekenweek, op afstand gevolgd door de publieksprijs van De Kinderjury en de juryprijzen van de Gouden en Zilveren Griffels en Penselen (die tijdens de Kinderboekenweek worden uitgereikt). De bekendste activiteiten rond voorlezen zijn De Nationale Voorleeswedstrijd en De Nationale Voorleesdagen. De Jonge Jury wint rap aan naamsbekendheid vanaf het dertiende levensjaar – de doelgroep bestaat dan ook uit middelbare scholieren (Huysmans, 2013).

Jongeren en jongvolwassenen tussen de twaalf en 25 jaar zijn ook het meest bekend met de Kinderboekenweek en de Boekenweek, met percentages van respectievelijk 70% en 54%. De Poëzieweek (19%), de Boekenweek van Jongeren (15%), De prijs van de Jonge Jury (14%), Read2Me! (3%), De Inktaap (3%) en de Weddenschap (3%) volgen op geruime afstand. De bekendheid van de Kinderboekenweek, Boekenweek en Jonge Jury is teruggelopen sinds 2018 (KvB Boekwerk & GfK, 2023, meting 64).