Citeren? Stichting Lezen - Leesmonitor(2024). Kinderboekenweek heeft grootste naamsbekendheid. https://www.lezen.nl/onderzoek/kinderboekenweek-heeft-grootste-naamsbekendheid/.
4 juli 2024

Bekendheid volwassenen

De Kinderboekenweek is met stip de meest bekende leesbevorderingscampagne van Nederland. Negen op de tien Nederlanders kent deze jaarlijkse campagne van naam. De Kinderboekenweek wordt gevolgd door de Boekenweek met een bekendheid onder 87% van de Nederlanders. De voorleescampagnes De Nationale Voorleesdagen en De Nationale Voorleeswedstrijd zijn bekend onder zeven op de tien Nederlanders. De Bibliotheek op school is bekend bij de helft van de Nederlanders. Heel Nederland Leest, de Poëzieweek en de Boekenweek van Jongeren volgen met een bekendheid onder zo’n vier op de tien Nederlanders. BoekStart is bij twee op de tien Nederlanders bekend, al kent wel de helft van alle ouders dit programma. Ten opzichte van een jaar eerder is de bekendheid van de Boekenweek, de Bibliotheek op school, Heel Nederland Leest, de Poëzieweek en de Maand van de geschiedenis gestegen (KvB Boekwerk & GfK, 2024, meting 67).

De Gouden en Zilveren Griffels zijn de meest bekende leesbevorderende prijzen voor kinderboeken in Nederland, gevolgd door de Gouden en Zilveren Penselen en de Kinderjury. De bekendste prijs voor boeken voor volwassenen is de NS Publieksprijs, op enige afstand gevolgd door de Libris Literatuur Prijs. Ten opzichte van een jaar eerder is de bekendheid van de Gouden en Zilveren Penselen, de Boekenbon Literatuurprijs en de prijs voor het Beste Boek voor Jongeren gestegen (KvB Boekwerk & GfK, 2024, meting 67).

Bekendheid kinderen en jongeren

Ook kinderen tussen de zeven en vijftien jaar hebben het vaakst gehoord van de Kinderboekenweek, op afstand gevolgd door de publieksprijs van De Kinderjury en de juryprijzen van de Gouden en Zilveren Griffels en Penselen (die tijdens de Kinderboekenweek worden uitgereikt). De bekendste activiteiten rond voorlezen zijn De Nationale Voorleeswedstrijd en De Nationale Voorleesdagen. De Jonge Jury wint rap aan naamsbekendheid vanaf het dertiende levensjaar – de doelgroep bestaat dan ook uit middelbare scholieren (Huysmans, 2013).

Jongeren en jongvolwassenen tussen de twaalf en 25 jaar zijn ook het meest bekend met de Kinderboekenweek en de Boekenweek, met percentages van respectievelijk 70% en 54%. De Poëzieweek (19%), de Boekenweek van Jongeren (15%), De prijs van de Jonge Jury (14%), Read2Me! (3%), De Inktaap (3%) en de Weddenschap (3%) volgen op geruime afstand. De bekendheid van de Kinderboekenweek, Boekenweek en Jonge Jury is teruggelopen sinds 2018 (KvB Boekwerk & GfK, 2023, meting 64).