10 februari 2021

Bekendheid volwassenen

De Boekenweek en de Kinderboekenweek zijn met stip de meest bekende leesbevorderingscampagnes van Nederland. Bijna negen op de tien Nederlanders kennen deze jaarlijkse promotieacties voor het boek van naam. De voorleescampagnes De Nationale Voorleesdagen en De Nationale Voorleeswedstrijd volgen met een bekendheid onder zeven op de tien Nederlanders. De Bibliotheek op school, de Boekenweek voor jongeren, Nederland Leest en de Poëzieweek zijn bij rond de vier op de tien mensen bekend. Ten opzichte van een jaar eerder groeit de bekendheid van De Bibliotheek op school, de Boekenweek voor jongeren en BoekStart (KvB Boekwerk & GfK, 2019, meting 47).

De Gouden en Zilveren Griffels zijn de meest bekende leesbevorderende prijzen voor kinderboeken in Nederland, gevolgd door de Gouden en Zilveren Penselen en de Nederlandse Kinderjury. De bekendste prijs voor boeken voor volwassenen is de NS Publieksprijs, op kleine afstand gevolgd door de Libris Literatuurprijs. Ten opzichte van een jaar eerder is de bekendheid van de meeste prijzen stabiel (KvB Boekwerk & GfK, 2019, meting 47).

Bekendheid kinderen en jongeren

Ook kinderen tussen de 7 en 15 jaar hebben het vaakst gehoord van de Kinderboekenweek, op afstand gevolgd door de publieksprijs van De Kinderjury en de juryprijzen van de Gouden en Zilveren Griffels en Penselen (die tijdens de Kinderboekenweek worden uitgereikt). De bekendste activiteiten rond voorlezen zijn De Nationale Voorleeswedstrijd en De Nationale Voorleesdagen. De Jonge Jury wint rap aan naamsbekendheid vanaf het dertiende levensjaar – de doelgroep bestaat dan ook uit middelbare scholieren (Huysmans, 2013).

Jongeren en jongvolwassenen tussen de 12 en 25 jaar zijn ook het meest bekend met de Kinderboekenweek en de Boekenweek, met percentages van respectievelijk 75% en 57%. De Jonge Jury (20%), Poëzieweek (19%), Boekenweek voor Jongeren (17%), Read2Me! (3%), De Inktaap (3%) en de Weddenschap (1%) volgen op geruime afstand (Stalpers, 2020).