15 februari 2021

Over de site

Gaan we meer of minder lezen? Worden kinderen vaardiger of minder vaardig in lezen? Waarom is lezen belangrijk? Word je van lezen een beter mens? Wat is de impact van digitale media op het lezen? Wetenschappers doen veelvuldig onderzoek naar deze en andere vragen. De bevindingen blijven niet zelden zweven binnen de muren van de wetenschap.

De Leesmonitor streeft ernaar de wetenschappelijke kennis over lezen, leesbevordering en literatuureducatie te vertalen voor professionele leesbevorderaars en het brede publiek. De onderzoeken worden samengevat in het Nederlands en in samenhang beschreven.

De Leesmonitor is een publicatie van Stichting Lezen, het kennis- en expertisecentrum voor leesbevordering en literatuureducatie. Sinds 2021 is de Leesmonitor geïntegreerd in de website van Stichting Lezen, vanuit het streven om de zichtbaarheid van het leesonderzoek verder te verhogen.

Creative Commons

Leesmonitor van Stichting Lezen is in licentie gegeven volgens een Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel-GelijkDelen 3.0 Unported licentie. Alle teksten en grafieken op deze website vallen onder deze licentie, tenzij anders vermeld.

Bronvermelding

Stichting Lezen – Leesmonitor (jaartal). Titel pagina, hyperlink pagina. Bijvoorbeeld: Stichting Lezen – Leesmonitor (2021). Afzet en omzet van boeken groeien, https://www.lezen.nl/leesmonitor/afzet-en-omzet-van-boeken-groeien.

Disclaimer

Stichting Lezen heeft een zo groot mogelijke zorg besteed aan de betrouwbaarheid en de actualiteit van de op Leesmonitor gepubliceerde onderzoeksgegevens. Het kan voorkomen dat sommige informatie onjuist, onvolledig of achterhaald is. Stichting Lezen kan hiervoor niet aansprakelijk worden gesteld. Stichting Lezen kan evenmin aansprakelijk worden gesteld voor technische storingen van deze website.

Aan de op deze website getoonde informatie kunnen geen rechten worden ontleend.

Amsterdam, 2021