Tijdschrift Lezen
Over Stichting Lezen
Wat we doen
Kunst van Lezen
Wie we zijn
Werken bij
Samenwerking
Veelgestelde vragen
Pers
Frysk
English
Contact
Leesbevordering & literatuureducatie
Direct naar
BoekStart
de Bibliotheek op school
Campagnes
Publicaties
Onderzoek
Congressen en trainingen
Voor- en vroegschools
Primair
onderwijs
Voortgezet onderwijs
Beroeps- onderwijs
Thuis
Onderzoek
Publicaties
Stichting Lezen algemeen
Leesbevordering en beleid
Lezen
onderzocht
Leesbevordering in de praktijk
Scholing in leesbevordering
Nieuws
Agenda
Leesbevordering & literatuureducatie
Direct naar
BoekStart
de Bibliotheek op school
Campagnes
Publicaties
Onderzoek
Congressen en trainingen
Voortgezet onderwijs
Primair onderwijs
Voor- en vroegschools
Beroepsonderwijs
Thuis
Onderzoek
Publicaties
Stichting Lezen algemeen
Leesbevordering en beleid
Lezen onderzocht
Leesbevordering in de praktijk
Scholing in leesbevordering
Nieuws
Agenda
Tijdschrift Lezen
Over Stichting Lezen
Wat we doen
Wie we zijn
Werken bij
Pers
Veelgestelde vragen
Frysk
English
Contact
Trefwoord: Woordenschat
onderzoek
Kind met hoger opgeleide ouders heeft grotere kans om vaardige lezer te worden
Kinderen van lager opgeleide ouders zijn minder vaardig in lezen. Vergeleken met kinderen van hoger opgeleide ouders zijn hun kansen om uit te groeien tot...
onderzoek
Animaties bieden meer informatie dan statische prenten
De animaties en filmpjes in een digitaal kinderboek dragen, dankzij de beweging, bij aan het verhaalbegrip en de woordenschat.
onderzoek
Interactiviteit sluit bij voorkeur aan op het verhaal
Een overdaad aan interactiviteit in digitale kinderboeken leidt kinderen af van het verhaal. De spelletjes en quizzen sluiten daarom bij voorkeur aan op de inhoud.
onderzoek
Luisterversie biedt steun bij voorlezen en zelf lezen
De luisterversie in een digitaal kinderboek draagt bij aan het verhaalbegrip.
onderzoek
Digitale vertelmiddelen stimuleren taalontwikkeling
Het (voor)lezen van digitale kinderboeken stimuleert de taalontwikkeling, in het bijzonder van kinderen met een taalachterstand.
onderzoek
BoekStart stimuleert de taalontwikkeling
De interventie BoekStart slaagt erin de taalontwikkeling van baby’s te stimuleren. Vier op de tien ouders van pasgeboren baby’s doet mee.
onderzoek
Waarom groeit de woordenschat door vrij lezen?
Wie vaak ‘vrij’ leest, komt in aanraking met meer (zeldzame) woorden.
onderzoek
Volledige teksten boven losse woorden
Kinderen hebben voor hun leesontwikkeling baat bij het lezen van volledige, authentieke teksten.
onderzoek
Meisjes zijn leesvaardiger dan jongens
Meisjes presteren sterker op leesvaardigheid dan jongens. Dit is op de basis- en middelbare school het geval, en gaat op voor de meeste taal- en...
onderzoek
Meerderheid basisscholieren behaalt vereiste referentieniveau
Een ruime meerderheid van de basisscholieren leert, op basis van de referentieniveaus, redelijk tot goed lezen.
onderzoek
Ontwikkeling metaforen bij kinderen
Het aanleren van metaforisch taalgebruik gebeurt in vier fasen.
Neem een abonnement op tijdschrift lezen
Steeds op zoek naar sprankelende voorbeelden op gebied van leesbevordering? Blijf op de hoogte en lees elk kwartaal ons tijdschrift Lezen.
Schrijf je hier in