Citeren? Stichting Lezen - Leesmonitor(2025). Voorlezen in meerderheid kindcentra opgenomen in beleid. https://www.lezen.nl/onderzoek/voorlezen-in-meerderheid-kindcentra-opgenomen-in-beleid/.
25 juli 2022

Voorlezen maakt bij 66% van de kinderopvanginstellingen onderdeel uit van het beleidsplan. 36% heeft (daarnaast) een specifiek voorleesplan of voorlees-/mediaplan (Verian, 2025). Een derde van de instellingen heeft voorlezen in geen enkel beleids-, voorlees-, werk- of opleidingsplan opgenomen (Kantar, 2020). Ongeveer de helft van de kindcentra beschikt over een voorleescoördinator (Verian, 2025).

In de (voorlees)plannen van kindcentra gaat de meeste aandacht uit naar de boekencollectie. Het gaat dan om de aansluiting van boekjes bij een thema (in 78% van de plannen), een aantrekkelijke inrichting van de boekenhoek (57%) en diversiteit van de boekencollectie (44%). Daarnaast is er in veel plannen aandacht voor het creëren van voorleesmomenten, de visie van de instelling op voorlezen, samenwerking met andere partijen en aandacht voor specifieke kinderen (baby’s, meertalige kinderen en taalzwakke kinderen) (Verian, 2025).

Ruim acht op de tien kindcentra werkt samen met de bibliotheek. Deze samenwerking bestaat in de meeste gevallen uit het regelmatig lenen van bibliotheekboeken, het bezoeken van de bibliotheek met de kinderen, het gebruikmaken van wissel- en themacollecties, en het langskomen van een bibliotheekmedewerker (leesconsulent) op school. De meerderheid van de kindcentra zoekt geen afstemming met de basisschool wat betreft taal- en leesbeleid (Verian, 2025).

Ruim de helft van de managers van kindcentra geeft aan dat pedagogisch medewerkers extra scholing nodig hebben over voorlezen en leesbevordering. Een derde van de kindcentra biedt één of meer keren per jaar scholingsmogelijkheden aan. Ongeveer de helft van de pedagogisch medewerkers heeft scholing gevolgd over voorlezen en/of taalstimulering (Verian, 2025).