10 februari 2021

De meest voorkomende combinatie in de leesopvoeding is deze van ouder en kind. Dit geldt voor nagenoeg alle leesopvoedende activiteiten. 61% van de ouders met thuiswonende kinderen leest weleens voor uit een boek, 61% geeft tips over boeken om te lezen, 60% praat of discussieert over boeken, 59% geeft een voorbeeld door zelf te lezen en 56% leest samen stil in een boek, terwijl 62% het lezen tijdens de schoolvakanties stimuleert (KvB Boekwerk & GfK, 2019, meting 49).

Ook bezoeken aan boekhandel en bibliotheek zijn onderdeel van de leesopvoeding. 63% van de ouders met thuiswonende kinderen gaat weleens samen naar de boekhandel; een even groot percentage naar de bibliotheek. 71% geeft weleens een boek cadeau. Dit laatste wordt ook veel door andere familieleden gedaan (KvB Boekwerk & GfK, 2019, meting 49).

Voorlezen en samen hetzelfde boek lezen gebeurt hoofdzakelijk samen met jongere kinderen, terwijl het praten over boeken en het stimuleren van lezen tijdens de vakantie hoofdzakelijk met oudere kinderen gebeurt. Er zijn meer ouders met kinderen in de basisschoolleeftijd die hen meenemen naar de boekhandel en de bibliotheek, maar voor jongere kinderen worden juist meer boeken gekocht en geleend. Het initiatief om een leesactiviteit te doen wordt, bij kinderen in alle leeftijden, meestal gezamenlijk genomen (KvB Boekwerk & GfK, 2017, meting 42).

Doelgroep(en)