Citeren? Stichting Lezen - Leesmonitor(2025). Bijna zes op de tien basisscholen doet mee aan De Nationale Voorleeswedstrijd. https://www.lezen.nl/onderzoek/bijna-zes-op-de-tien-basisscholen-doet-mee-aan-de-nationale-voorleeswedstrijd/.
25 juni 2025

Deelname groeit 

Kinderen het plezier laten ervaren van voorlezen: dit is het doel van De Nationale Voorleeswedstrijd. De campagne begint met schoolrondes en eindigt met een landelijke finale, waarin de meest vaardige voorlezer van het jaar wordt gekozen. 3.648 basisscholen hebben in het schooljaar 2024-2025 meegedaan, 2% meer dan het jaar ervoor. Dit is, na vorig schooljaar, opnieuw een absoluut record in de geschiedenis van De Nationale Voorleeswedstrijd. Hiernaast betekent het de vierde jaar-op-jaar-stijging op rij, na drie jaren met een daling ervoor. De landelijke dekking ligt op 58% van de basisscholen: ook dit is een record.

In het schooljaar 2024-2025 hebben bijna 280.000 leerlingen voorgelezen of geluisterd, 17% meer dan het jaar ervoor. Deze leerlingen komen hoofdzakelijk uit de groepen 7 en 8 (waarop De Nationale Voorleeswedstrijd zich richt). De Nationale Voorleeswedstrijd bereikt ongeveer acht op de tien groep 7- en 8-leerlingen en twee op de tien basisscholieren in Nederland.

Meisjes succesvoller 

Er worden steevast méér meisjes tot schoolkampioen gekroond dan jongens. In de eerste 25 edities tot en met 2018 is gemiddeld 79% van de winnaars een meisje. De voorsprong van meisjes is in de loop der jaren wel geslonken. Zo was in 2024-2025 71% van de winnaars een meisje, terwijl het in 2010-2011 om 82% ging.

Meisjes melden zich vermoedelijk vaker aan als deelnemer aan De Nationale Voorleeswedstrijd. Schoolkampioenen noemen zelf als beweegreden om mee te doen dat ze graag lezen en het leuk vinden om voor te lezen (78%). Hiernaast staan zij graag op een podium (36%) en vinden het leuk om mee te doen aan wedstrijden (33%) (Stichting Lezen, 2022).

Serieboeken populair 

De meest voorgelezen schrijvers zijn in de loop der jaren nauwelijks veranderd: Roald Dahl, Carry Slee, Tosca Menten, Paul van Loon en Jacques Vriens. Een nieuwkomer is Pieter Koolwijk met Gouden Griffel winnaar Gozert en het Kinderboekenweekgeschenk Schatpakkers. De top vijf van meest populaire boeken om voor te lezen bestaat geheel uit series: Juf Braaksel van Carry Slee (het meest voorgelezen boek in 2024-2025), Dagboek van een muts van Rachel Renee Russell, Het leven van een loser van Jeff Kinney, De waanzinnige boomhut van Andy Griffiths en Terry Denton en De regels van Floor van Marjon Hoffman. 

Redenen deelname 

Basisscholen doen vooral mee aan de Nationale Voorleeswedstrijd om het voorlezen bij hun leerlingen te promoten. Daarnaast wensen ze hen in aanraking te brengen met nieuwe kinder- en jeugdboeken, en daarmee het zelf (stil) lezen te bevorderen. Scholen lijken op de hoogte van de positieve spiraal, want ze willen met deelname tevens het leesplezier en de leesvaardigheid stimuleren (Bakker, 2013).

Deelnemende scholen besteden over het algemeen veel aandacht aan leesbevordering. Het merendeel heeft een leescoördinator aangesteld, die docenten aanspoort om enthousiaste leesbevorderaars te zijn. Ook het actueel en kwalitatief hoogstaand houden van de boekencollectie is speerpunt, evenals een samenwerking met de openbare bibliotheek. Verder is er veel aandacht voor leesactiviteiten, zoals voorlezen, vrij (stil) lezen en praten over boeken (Bakker, 2013). Het leesklimaat op deelnemende scholen is gunstiger dan op scholen die niet meedoen aan de Nationale Voorleeswedstrijd (Jansen, 2008).

Doelgroep(en)