20 mei 2021

Webwinkels hebben in de verkoop van boeken verder terrein gewonnen sinds de komst van het coronavirus, en de preventiemaatregelen hieromtrent. Het aandeel in de afzet van online verkoopkanalen tijdens de eerste lockdown groeide tussen half maart en half april 2020 tot boven de 50%, om in de periode tot en met eind mei rond de 45% te komen. In de zomermaanden lag het afzetaandeel tussen de 30% en 40%. Sinds het begin van de tweede lockdown in oktober 2020 is het aandeel structureel naar boven de 40% geschoven, om vanaf de week halverwege december, waarin fysieke boekhandels verplicht de deuren sloten, naar boven de 65% te groeien. Over heel het jaar 2020 lag het aandeel op 44%, terwijl dit in 2019 37% betrof (KvB Boekwerk & GfK, 2021).

In de eerste vier maanden van 2021 zijn webwinkels sterk blijven presteren. Het omzetaandeel lag in de eerste weken rond de 90%. Vanaf 10 februari, het moment dat fysieke boekwinkels een afhaalloket konden openen, begon het aandeel te dalen naar 76% à 81%. Het omzetaandeel liep verder terug naar 65 à 70% toen klanten vanaf 3 maart konden winkelen op afspraak, en naar tussen de 50% en 60% toen fysieke boekhandels vanaf 28 april weer klanten konden ontvangen zonder afspraak (KvB Boekwerk & GfK, 2021).

Webwinkels hebben over 2020 een omzetgroei geboekt van 25% ten opzichte van 2019, terwijl fysieke boekwinkels een daling van 9% aantekenden (KvB Boekwerk & GfK, 2021). In de eerste drie maanden van 2021 zijn deze percentages respectievelijk 64% en 69% ten opzichte van de eerste drie maanden van 2020 (KvB Boekwerk & GfK, 2021). Ook online verkopen door fysieke winkels worden geteld onder e-commerce.

De groei wordt grotendeels veroorzaakt door de sluiting van fysieke boekwinkels tijdens de eerste en tweede lockdown. Een andere mogelijke oorzaak is dat Nederlanders in de coronacrisis de dagen vaker in en rond het huis doorbrengen, en hierdoor ook vaker via internet vanuit huis aankopen doen. Boekenkopers geven dit desgevraagd ook aan. 26% zegt dat de coronacrisis het koopgedrag heeft beïnvloed (KvB Boekwerk & GfK, 2020, meting 54).

Zij motiveren het kopen van boeken via de webwinkel in coronatijd vanuit gemak, het thuis bezorgen, en het niet naar de fysieke winkel hoeven gaan. Andersom is de aantrekkingskracht van de fysieke winkel voor boekenkopers tijdens corona gedaald (KvB Boekwerk & GfK, 2020).

In het bijzonder de afzet van kinderboeken is in 2020 gegroeid: met 5%. Bij webwinkels gaat het om een plus van 43% en bij fysieke winkels om een krimp van 8%. De groeiende verkoop van kinderboeken komt mogelijk doordat ouders en kinderen sinds de komst van het coronavirus meer tijd thuis doorbrengen, en meer tijd hebben om te lezen en voor te lezen (KvB Boekwerk & GfK, 2021; KvB Boekwerk & GfK, 2021).

Doelgroep(en)