Citeren? Stichting Lezen - Leesmonitor(2025). Bibliotheek actief in voor- en vroegschoolse educatie. https://www.lezen.nl/onderzoek/bibliotheek-actief-in-voor-en-vroegschoolse-educatie/.
4 september 2025

Aanbod activiteiten

Bibliotheken bieden verschillende vormen van dienstverlening aan op het gebied van voor- en vroegschoolse educatie. 90% van de bibliotheken organiseert trainingen of andere vormen van educatieve ondersteuning, voor professionals in de kinderopvang (bijvoorbeeld pedagogisch medewerkers). 68% biedt activiteiten voor ouders (Warnaar & Klaren, 2025).

In schooljaar 2023-2024 organiseert 98% van de bibliotheken ook activiteiten voor ouders en kinderen samen, zoals voorleesactiviteiten, meertalig voorlezen en activiteiten rondom campagnes. Vrijwel alle bibliotheken (99%) organiseren de Nationale Voorleesdagen en 74% organiseert de Kinderboekenweek (Warnaar & Klaren, 2025).

Taalondersteunende activiteiten

Bibliotheken proberen op verschillende manieren taalarme gezinnen te bereiken met het aanbod voor voor- en vroegschoolse educatie. Zo biedt 72% van de bibliotheken in schooljaar 2023-2024 aanbod voor (kinderen van) laagtalige ouders, 64% voor kinderen die Nederlands als tweede taal leren en 58% voor (kinderen van) anderstalige ouders (Warnaar & Klaren, 2025).

Successen en knelpunten samenwerking

Veel bibliotheken slaan de handen ineen met andere opvoedkundige instanties. Net als een jaar eerder, werkt 95% samen met een jeugdgezondheidszorgorganisatie zoals het consultatiebureau en het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG). Ook werkt 97% samen met minimaal één kinderopvanginstelling (Warnaar & Klaren, 2025).

De samenwerking met partners en de eigen expertise zijn volgens bibliotheken de grootste successen. Een gebrek aan personele bezetting blijft, net als een jaar eerder, een van de grootste knelpunten naast onvoldoende financiering (Warnaar & Klaren, 2025).