Middelbare scholieren houden niet erg van lezen. Ze scoren laag op de index voor leesplezier in het PISA-onderzoek: de score is -0,57 binnen een schaal die loopt van -3 tot +3. Hiermee staan Nederlandse 15-jarigen zowel op de internationale als Europese ranglijst helemaal onderaan. Nederland bevindt zich met het lage leesplezier in het gezelschap van buurlanden België (-0,44), Duitsland (-0,29) en het Verenigd Koninkrijk (-0,21) en de Scandinavische landen Noorwegen (-0,51), Denemarken (-0,37), Zweden (-0,31) en Finland (-0,25) (Gubbels et al., 2019).

63% van de Nederlandse 15-jarigen zegt alleen te lezen als het moet, 59% zegt alleen te lezen voor benodigde informatie en 42% noemt lezen tijdverspilling. 19% noemt het leuk om met anderen over boeken te praten en voor 18% is lezen een favoriete hobby (Gubbels et al., 2019). Het leesplezier is significant en ‘betekenisvol’ gedaald ten opzichte van 2009, toen de score op -0,32 lag (Dood, Gubbels & Segers, 2020). Ook dit jaar stond Nederland helemaal onderaan de ranglijsten (De Meyer & Warlop, 2010).

Nederlandse middelbare scholieren scoren laag op leesattitude, terwijl ze met een 26e plaats op de internationale ranglijst van PISA relatief hoog scoren op leesvaardigheid.