Citeren? Stichting Lezen - Leesmonitor(2025). Leestijd daalt met leeftijd. https://www.lezen.nl/onderzoek/leestijd-daalt-met-leeftijd/.
11 december 2025

Leesfrequentie daalt

Kinderen gaan minder vaak boeken lezen als ze ouder worden (Monitor de Bibliotheek op school basisonderwijs, 2023; Monitor de Bibliotheek op school voortgezet onderwijs, 2023). 36% van de zes- tot negenjarigen las het afgelopen jaar tien boeken of meer; bij tien- tot twaalfjarigen is dit nog 23%. 3% van de zes- tot negenjarigen las het afgelopen jaar geen enkel boek, terwijl het bij tien- tot twaalfjarigen om 9% gaat (NMO Kids Monitor, 2025).

Ook jongeren en jongvolwassenen gaan minder vaak boeken lezen als ze ouder worden. Tussen het twaalfde en vijfentwintigste levensjaar neemt de leesfrequentie van boeken af (Stalpers, 2020).

Leesgedrag naar genres

Het populairste genre onder basisscholieren (acht tot en met twaalf jaar) is het stripboek, gevolgd door romans/verhaalboeken en informatieve boeken. Bij leerlingen in het voortgezet onderwijs (dertien tot en met achttien jaar) is de rangschikking informatief boek, roman/verhaalboek en stripboek. Dit zijn de genres die leerlingen het vaakst dagelijks lezen. Leerlingen in het voortgezet onderwijs lezen minder vaak dan basisscholieren. De groep dertien- tot achttienjarigen die zegt nooit te lezen, is voor elk van de genres de helft of meer (DUO Onderwijsonderzoek, 2017). Onder vijftienjarigen is de groep die nooit leest voor het plezier, tussen 2009 en 2018 gegroeid van 49% naar 53% (Dood, Gubbels & Segers, 2020).

Zes- tot twaalfjarigen lezen vaker in boeken dan in kranten en tijdschriften. Anders dan bij boeken, is de frequentie waarmee kinderen kranten en tijdschriften lezen gedurende het basisonderwijs stabiel (NMO Kids Monitor, 2025). 

Lezen binnen en buiten school

80% van de tienjarigen leest op school (bijna) elke dag stil voor zichzelf. Dit is nagenoeg gelijk aan de 77% in 2016, en een toename ten opzichte van de 71% in 2006 en 2011 en de 68% in 2001 (Expertisecentrum Nederlands, 2023).

Vier op de tien tienjarigen leest buiten school (bijna) dagelijks voor het plezier en bijna twee op de tien om dingen te weten te komen. Deze aantallen zijn sinds 2001 nagenoeg stabiel (Expertisecentrum Nederlands, 2023). Tienjarigen zijn buiten school minder tijd aan lezen gaan besteden. 63% geeft aan dit minder dan een half uur per dag te doen, terwijl dit in 2016 op 52% lag en in 2011 op 42%. Het aantal leerlingen dat meer dan een half uur per dag leest is juist gedaald (Expertisecentrum Nederlands, 2023).