Zes- tot twaalfjarige kinderen lezen vooral gedrukte boeken. 83% leest boeken van papier, terwijl het voor de e-reader/tablet gaat om 13%. Nog eens 13% luistert naar boeken. Het luisterboek groeit in populariteit: in 2023 ging het om 10% (NMO Kids Monitor, 2025).
Het lezen van e-boeken wordt populairder naarmate kinderen ouder worden. Toch lezen ook jongeren nog altijd het vaakst van papier. Vier op de tien basisscholieren leest weleens e-boeken, terwijl dit onder middelbare scholieren bijna de helft is. De meeste jonge digitale lezers gebruiken papieren boeken en digitale leesmedia, net als volwassenen, naast elkaar. Een kleine groep van 3% van de basis- en middelbare scholieren leest uitsluitend e-boeken. De tablet en smartphone zijn de leesapparaten die het meest in zwang zijn, gevolgd door de computer of laptop en de e-reader (DUO Onderwijsonderzoek, 2017).
Tien- tot achttienjarigen geven voor het lezen van lange teksten en boeken de voorkeur aan het papier boven het scherm. Hetzelfde geldt voor het maken van aantekeningen, dat ze liever met de hand doen. Voor het opzoeken van informatie en het leren van woordjes prefereren kinderen en jongeren de digitale media (Monitor Jeugd en Media, 2017).
Vijftienjarigen die zowel gedrukte als digitale boeken lezen, besteden de meeste tijd aan lezen. Zij worden gevolgd door degenen die uitsluitend gedrukte boeken, uitsluitend digitale boeken en geen boeken lezen. Het leesplezier van vijftienjarigen is groter als zij digitale en papieren boeken of uitsluitend papieren boeken lezen, dan wanneer zij uitsluitend e-boeken lezen (OECD, 2021). Vijftienjarige meisjes hebben, vergeleken met jongens, een duidelijkere voorkeur voor lezen van papier ten opzichte van digitale apparaten (Hu et al., 2023).