Nieuwe Prinsengracht 89  1018 VR  Amsterdam   020 623 05 66  info@lezen.nl Stichting Lezen op Twitter Stichting Lezen op FacebookNieuwsbrief         Frysk  English  Contact  Login

Over de sprekers


Shay Kreuger
is radio- en televisiemaker. Ze heeft haar eigen programma op NPO Radio 2. Daarnaast is ze studieloopbaancoach en deeltijddocent Ondernemen bij de Hogeschool Rotterdam. Verder is Shay verantwoordelijk voor het programma van het Nieuwe Instituut in Rotterdam, zelf presenteert ze er de talkshow For The Record, waarin ze onderzoekt hoe hedendaagse videoclips een publieke ruimte vormen voor acticisme, commercie en emancipatie. Bovendien neemt Shay plaats in de Raad van Toezicht van Stichting Lezen.

Dan Hassler-Forest is auteur, spreker en universitair docent aan de Universiteit Utrecht. In zijn onderzoek richt hij zich op de dynamische relatie tussen politiek, mediaverandering, en populaire cultuur. Zijn werk verschijnt regelmatig in The Washington Post, Los Angeles Review of Books, en De Filmkrant.

Inge van de Ven werkt als Universitair Docent voor Tilburg University. Ze doet momenteel met een Marie Curie Fellowship onderzoek aan UC Santa Barbara naar de effecten van literair lezen op het verdelen van aandacht.


Kila van der Starre
werkt als literatuurwetenschapper aan de Universiteit Utrecht en als lerarenopleider Nederlands aan de Hogeschool van Amsterdam. Ze is gespecialiseerd in poëzie buiten het boek, waaronder straatpoëzie, poëzietatoeages en Instagrampoëzie. Zie voor meer informatie: www.kilavanderstarre.com.


Aafje de Roest
promoveert aan de Universiteit Leiden op culturele identiteitsvorming onder Nederlandse jongeren, via hedendaagse Nederlandse hiphop. Dit project wordt gefinancierd door NWO. Haar MA-afstudeeronderzoek ‘Buurtvaders’ werd eerder bekroond met de Vliegenthart Scriptieprijs 2017 en de Scriptieprijs 2016-2017 van de Maatschappij der Nederlandse letterkunde.


Frank Hakemulder
is gespecialiseerd in literatuurpsychologie. Zijn onderzoek richt zich op de effecten van het lezen van verhalen op welzijn, zelfconcept, en de perceptie van anderen. Hij is docent aan het Departement van Media en -Cultuurwetenschappen (Universiteit Utrecht) en als affiliated full professor aan het Reading Center van Stavanger University (Noorwegen).


Suzanne E. Mol
is Universitair Docent bij Universiteit Leiden. In haar onderzoek naar lezen richt zij zich op het belang van vrij lezen en leesmotivatie. Ook onderzoekt zij manieren waarop zwakke lezers op de basis- en middelbare school hun leesvaardigheid en –motivatie kunnen verbeteren.


Femke Scheltinga
 is als adviseur en onderzoeker werkzaam bij het ITTA. Ze houdt zich bezig met diverse projecten op het gebied van taalonderwijs en in het bijzonder leesonderwijs. Daarbij is ze vooral geïnteresseerd in werkwijzen om leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften te ondersteunen.
 


Carolien Knoop-van Campen
is bezig haar promotietraject naar multimedia leren en dyslexie af te ronden waarin ze de invloed van audio-ondersteuning op het leerproces en leeruitkomsten bij kinderen en volwassen met dyslexie onderzoekt. Daarnaast is ze betrokken bij verschillende onderzoeken naar adaptieve leersystemen en dubbel-begaafde leerlingen.

Christiaan Coenraads is eigenaar van Het Woeste Woud, ontwikkelaar van digitale prentenboeken voor televisie, apps, onderzoek en onderwijs. Momenteel werkt hij samen met partners aan de ontwikkeling van het digitale prentenboek nieuwe stijl. Daarbij gaat het om de vraag: hoe breng je de diepe literaire leeservaring die we kennen van papieren boeken naar digitale platformen?


Merel de Bondt 
voert een promotieonderzoek uit naar de langetermijneffecten van BoekStart aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Eerder heeft zij als orthopedagoog gewerkt met kinderen met leerproblemen. Ook heeft ze in het middelbaar onderwijs gewerkt, waar ze docenten adviseerde bij het vormgeven van Passend Onderwijs.

Adriana Bus informatie volgt nog


Niels Bakker
werkt aan de afronding van een proefschrift over het leesproces en de leeservaring van e-boeken. Hij is onderzoeksmedewerker bij Stichting Lezen, en een van de redacteuren van Leesmonitor.nl.


Roel Willems
is universitair hoofddocent aan het Centre for Language Studies en het Donders Instituut, beiden Radboud Universiteit Nijmegen. Hij onderzoekt de psychologische processen die een rol spelen tijdens literair lezen. Hij doet dit met behulp van oogbewegings- en hersenonderzoek. www.rmwillems.nl


Niels ’t Hooft
is schrijver van romans en games, en ondernemer. Met de lees-app start-up Immer wil hij mensen helpen lezen weer plek te geven in hun leven. http://immer.app


Eliane Segers
is hoogleraar Lezen en Digitale media vanwege Stichting Lezen aan de Universteit Twente. Ze heeft daarnaast een leerstoel Leren en Technologie aan de Radboud Universiteit en is wetenschappelijk directeur van het Expertisecentrum Nederlands. Haar onderzoek richt zich op de vraag hoe technologie het leren en lezen kan ondersteunen en hoe cognitief-linguistische variatie daarop van invloed is. Ze combineert fundamenteel onderzoek met toepassingsgericht onderzoek.


Claudio Vanhees
is taalleraar en doctoraatsbursaal aan de Antwerp School of Education (UAntwerpen). Binnen de onderzoeksgroep Didactica focust zijn onderzoek zich specifiek op de rol van technologie in het leesproces van adolescenten en de impact ervan op narratieve absorptie en leesplezier.