17 april 2024

Rian Visser is de nieuwe Kinderboekenambassadeur van Nederland. Zij zal zich de komende twee jaar inzetten voor meer leesplezier bij kinderen en de promotie van kinder- en jeugdboeken. Op 17 april, tijdens Lezen Centraal, het jaarlijks congres van Stichting Lezen in het Beatrixtheater in Utrecht is Rian Visser officieel benoemd tot Kinderboekenambassadeur. Zij volgt illustrator Martijn van der Linden op.

Rian Visser op podium met bloemen en de ambtsketting.

Sinds 2013 heeft Nederland een Kinderboekenambassadeur, geïnspireerd op het Britse Children’s Laureate, dat inmiddels in meer dan tien landen bestaat. De Kinderboekenambassadeur vraagt aandacht voor kinderboeken in binnen- en buitenland en benadrukt dat (voor)lezen een groot verschil kan maken in het leven van jonge mensen. Rian Visser is de zevende Kinderboekenambassadeur van Nederland. Eerder waren dat Jacques Vriens, Jan Paul Schutten, Monique en Hans Hagen, Manon Sikkel en Martijn van der Linden. De Kinderboekenambassadeur wordt voor twee jaar aangesteld door Stichting Lezen en het Nederlands Letterenfonds, in samenwerking met de Schrijverscentrale en Stichting CPNB.

Rian Visser (1966) schrijft humoristische en spannende kinderboeken die perfect aansluiten bij de interesses van kinderen. Bekende boekenseries van haar zijn BlitzSeefZar en Robotoorlog. Ook schreef ze prentenboeken zoals De steen en de tijdNippertje en De wedstrijd van Schildpad en Haas. Ze is een van de vaste dichters van het tijdschrift DICHTER. In 2022 ontving ze een Zilveren Griffel en Gouden Poëziemedaille voor haar poëziebundel Alle wensen van de wereld.

Over de invulling van het ambassadeurschap zegt Visser: ‘Ik wil graag versterken wat er al is. Ik denk dat er niet al te veel nieuwe initiatieven bij hoeven te komen. Wel is het goed om de functie van Kinderboekenambassadeur zichtbaarder te maken. Dat wil ik bereiken door verbinding te zoeken met ouders, scholen, leerkrachten, boekwinkels, bibliotheken, kinderboekmakers en organisaties die zich met leesbevordering bezighouden.’

Doelgroep(en)