Leesgedrag
Vijftienjarige jongens lezen minder vaak voor het plezier dan meisjes op deze leeftijd. Terwijl tweederde van de jongens nooit voor het plezier leest, gaat dit op voor vier op de tien meisjes (Dood, Gubbels & Segers, 2020). Bij tienjarige leerlingen is een vergelijkbaar genderverschil gevonden (Expertisecentrum Nederlands, 2023). Het is op basis van de beschikbare onderzoeken niet mogelijk om uitspraken te doen over kinderen met een andere genderidentiteit.
Leesgedrag boeken
Zes- tot twaalfjarige meisjes lezen meer boeken dan jongens op deze leeftijd. 33% van de meisjes las het afgelopen jaar tien boeken of meer, tegen 27% van de jongens (NMO Kids Monitor, 2025). Meisjes lezen tussen negen- en twaalfjarige leeftijd steeds langer, terwijl dat niet geldt voor jongens (Becker & McElvany, 2018).
Het genderverschil in het lezen van boeken is ook gevonden bij twaalf- tot 25-jarigen: 88% van de meisjes en vrouwen in deze leeftijd leest weleens een boek, terwijl het gaat om 70% van de jongens en mannen (KvB Boekwerk & GfK, 2023, meting 64).
Leesvoorkeuren
Jongens en meisjes ontwikkelen vanaf jonge leeftijd overlappende en uiteenlopende lees- en genrevoorkeuren (Monitor de Bibliotheek op school, 2013). Beide genders lezen, gedurende zowel de basisschool als het voortgezet onderwijs, het liefst boeken met spanning. Terwijl meisjes een relatieve voorkeur hebben voor romans, neigen jongens relatief sterker naar strips, graphic novels en non-fictieboeken (NMO Kids Monitor, 2025; Qrius, 2021; Huysmans, 2013). De leesfrequentie van tijdschriften en kranten is bij zes- tot twaalfjarigen ongeveer gelijk voor jongens en meisjes (NMO Kids Monitor, 2025). In de bovenbouw van de havo en het vwo lezen jongens het liefst in avonturen- en oorlogsboeken, en meisjes in thrillers en Young Adult-boeken (Dera & Doeselaar, 2022).
Gender is bij jongens doorslaggevender in hun leesgedrag dan bij meisjes. Zo geven jongens de voorkeur aan boeken met een mannelijk hoofdpersonage en over ‘jongensonderwerpen’. Voor meisjes doet het gender van het hoofdpersonage en of het boek beter ‘past’ bij jongens of bij meisjes er in mindere mate toe (Lepper, Stang, & McElvany, 2022; Maynard, MacKay, & Smith, 2008).