Citeren? Stichting Lezen - Leesmonitor(2025). Leesgedrag verschilt in vmbo, havo en vwo. https://www.lezen.nl/onderzoek/leesgedrag-verschilt-in-vmbo-havo-en-vwo/.
11 december 2025

Voortgezet onderwijs 

15-jarige vwo-leerlingen lezen vaker voor het plezier dan 15-jarige havo-leerlingen. Zij lezen weer vaker voor het plezier dan 15-jarige vmbo-leerlingen en leerlingen in het praktijkonderwijs (Dood, Gubbels & Segers, 2020).

De verschillen in leesgedrag tussen de opleidingstypen zijn het grootst voor fictieboeken. Acht op de tien vwo-leerlingen en tweederde van de havisten leest weleens fictie. Het gaat om de helft op het vmbo in de gemengde en theoretische leerweg, een derde in kaderberoeps en een kwart in basisberoeps. Voor het lezen van non-fictieboeken, stripboeken, kranten en tijdschriften zijn de onderlinge verschillen kleiner (Dood, Gubbels & Segers, 2020). 

Basisonderwijs 

Zes- tot twaalfjarige kinderen met hoger opgeleide ouders lezen het vaakst. Ook lezen hun ouders hen het vaakst voor. Bovendien lezen zij het grootste aantal boeken per jaar. 38% van de zes- tot twaalfjarige kinderen met hoger opgeleide ouders las het afgelopen jaar tien boeken of meer; bij kinderen met lager en midden opgeleide ouders gaat het om 21%. Twee op de tien zes- tot twaalfjarigen met lager opgeleide ouders las het afgelopen jaar geen enkel boek. Bij kinderen met midden opgeleide ouders is dit 4% en bij kinderen met hoger opgeleide ouders 3% (NMO Kids Monitor, 2025).