Nederlanders met verschillende opleidingstypen besteden nagenoeg evenveel tijd aan lezen, met tussen de 33 en 41 minuten per dag. Dit betreft het leesgedrag van verschillende leesmedia, waaronder boeken (Schaper, Wennekers & De Haan, 2019).
Hbo- of wo-opgeleiden zijn over het algemeen wel ferventere boekenlezers dan mbo-opgeleiden, en zij weer meer dan basisopgeleiden (maximaal basis- of voortgezet onderwijs) (KvB Boekwerk, Ware Kennis & GfK, 2024). Er zijn meer Nederlanders met een hbo- of wo-opleiding die boeken lezen (Wennekers, Huysmans & De Haan, 2018). Daarnaast lezen zij met grotere regelmaat in een boek (KvB Boekwerk & GfK, 2025, meting 71): vooral de wekelijkse lezers van boeken zijn gemiddeld hbo- of wo-geschoold (KvB Boekwerk, Ware Kennis & GfK, 2024). Tot slot besteden ze meer tijd aan het lezen van boeken (Schaper, Wennekers & De Haan, 2019).
De verschillen tussen de opleidingstypen manifesteren zich zowel in genres onder de noemer fictie als non-fictie. Hbo- en wo-opgeleiden lezen vaker literaire boeken en science fiction-boeken. Ook lezen zij vaker in (auto)biografieën of boeken over onderwerpen zoals geschiedenis, politiek, psychologie of economie. Basisopgeleiden lezen daarentegen vaker streekromans. Hbo- en wo-opgeleiden lezen ten opzichte van mbo- en basisopgeleiden ook vaker boeken in het Engels (KvB Boekwerk & GfK, 2025, meting 71).
Voor andere leesmedia bestaan er ook verschillen tussen de opleidingstypen. Basis- en mbo-opgeleiden lezen vaker kranten, zowel op papier als digitaal, terwijl hbo- en wo-opgeleiden vaker nieuwswebsites bezoeken en nieuwsapps gebruiken (KvB Boekwerk & GfK, 2025, meting 71).