• Tijdschrift Lezen
  • Over Stichting Lezen
    • Wat we doen
    • Kunst van Lezen
    • Wie we zijn
    • Werken bij
    • Samenwerking
    • Veelgestelde vragen
    • Pers
    • Frysk
    • English
    • Contact
  • Leesbevordering & literatuureducatie
    • Direct naar
      • BoekStart
      • de Bibliotheek op school
      • Campagnes
      • Congressen en trainingen
    • Voor- en vroegschools 
    • Primair
      onderwijs 
    • Voortgezet onderwijs 
    • Beroeps- onderwijs 
    • Thuis 
  • Onderzoek
    • Direct naar
      • Over Leesmonitor
      • Verantwoording
      • Onderzoekspublicaties
      • Stichting Lezen en onderzoek
    • Literatuureducatie
    • Digitalisering
    • Cultuur
    • Gedrag
    • Vaardigheid
    • Motivatie
    • Leesbevordering
  • Publicaties
    • Stichting Lezen algemeen 
    • Leesbevordering en beleid 
    • Lezen
      onderzocht 
    • Leesbevordering in de praktijk 
    • Scholing in leesbevordering 
  • Nieuws
  • Agenda
  • Leesbevordering & literatuureducatie
    • Direct naar
      • BoekStart
      • de Bibliotheek op school
      • Campagnes
      • Congressen en trainingen
    • Voortgezet onderwijs 
    • Primair onderwijs 
    • Voor- en vroegschools 
    • Beroepsonderwijs 
    • Thuis 
  • Onderzoek
    • Literatuureducatie
    • Digitalisering
    • Cultuur
    • Gedrag
    • Vaardigheid
    • Motivatie
    • Leesbevordering
  • Publicaties
    • Stichting Lezen algemeen 
    • Leesbevordering en beleid 
    • Lezen onderzocht 
    • Leesbevordering in de praktijk 
    • Scholing in leesbevordering 
  • Nieuws
  • Agenda
  • Tijdschrift Lezen
  • Over Stichting Lezen
    • Wat we doen 
    • Wie we zijn 
    • Werken bij 
    • Pers 
    • Veelgestelde vragen 
    • Frysk 
    • English 
    • Contact 

Trefwoord: Welke kinderen zijn vaardig in lezen?

icon home
onderzoek
Aanbod in de thuistaal van invloed op (meertalige) taalontwikkeling
Een rijke taalomgeving en ruim aanbod in de thuistaal bevordert de taal- en leesvaardigheid van meertalige kinderen.
onderzoek
Kind met hoger opgeleide ouders heeft grotere kans om vaardige lezer te worden
Kinderen van lager opgeleide ouders zijn minder vaardig in lezen, en hun kansen om uit te groeien tot een vaardige lezer zijn in de loop...
onderzoek
Verschillen in leesvaardigheid tussen opleidingstypen
Jongeren op havo en vwo boeken de sterkste leesprestaties. Het risico op laaggeletterdheid komt vooral voor op het vmbo.
onderzoek
Meisjes zijn leesvaardiger dan jongens
Meisjes presteren sterker op leesvaardigheid dan jongens. Dit is op de basis- en middelbare school het geval.
onderzoek
Kind van Nederlands sprekende ouder is meer vaardige lezer
Kinderen die thuis een andere taal spreken dan het Nederlands, zijn minder vaardig in lezen in het Nederlands.
onderzoek
Schoolkeuze sterk bepalend voor leesvaardigheid
De schoolkeuze houdt in Nederland sterk verband met de leesvaardigheid, zowel in het basis- als voortgezet onderwijs.
Neem een abonnement op tijdschrift lezen
Steeds op zoek naar sprankelende voorbeelden op het gebied van leesbevordering?  Blijf op de hoogte en lees elk kwartaal ons tijdschrift Lezen.
Schrijf je hier in
Over Stichting Lezen

Stichting Lezen is de drijvende kracht achter de leesbevordering. Zij genereert en verspreidt kennis over lezen en ondersteunt en verbindt de partijen die er samen voor zorgen dat kinderen en jongeren goede en gretige lezers worden.

Beleidsplan

Contact
Stichting Lezen
Nieuwe Prinsengracht 89
1018 VR Amsterdam
020 623 05 66
info@lezen.nl

Nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van de laatste onderzoeken en publicaties?

Aanmelden voor de nieuwsbrief

Tijdschrift lezen

Word gratis lid van ons tijdschrift door het aanmeldformulier in te vullen.

Word lid

Leesbevordering &
literatuureducatie
  • Voor- en vroegschools
  • Primair onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Beroepsonderwijs
  • Thuis
  • Toegankelijkheid
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring
  • Cookiebeleid
Beheer cookie toestemming

Wij gebruiken cookies om onze website en onze service te optimaliseren.

Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}