Citeren? Stichting Lezen - Leesmonitor(2024). Boeken worden eerder én anders gebruikt dan digitale media. https://www.lezen.nl/onderzoek/boeken-worden-eerder-n-anders-gebruikt-dan-digitale-media/.
9 april 2024

Jonge kinderen maken, van alle media, als eerste kennis met boeken. 85% van de 0- tot 2-jarigen is reeds in aanraking geweest met (voorlees)boekjes. Op 3- tot 4-jarige leeftijd is dit percentage gestegen naar 96%, op 5- tot 6-jarige leeftijd naar 100%. Kinderen maken gemiddeld kennis met boeken als ze 1,1 jaar jong zijn. Voor de televisie is dat 1,3 jaar, voor de tablet 2,5 jaar, voor de smartphone 2,7 jaar, voor de laptop 3,2 jaar, voor de e-reader 3,9 jaar en voor de spelcomputer 3,5 jaar (Mediawijzer & The Choice, 2018).

Nul- tot zesjarige kinderen maken vaker samen met hun ouders, broers, zussen en/of andere verzorgers gebruik van papieren boeken dan van (digitale) schermmedia. Voorlezen vindt in 95% van de gevallen samen plaats; bij het lezen of kijken in boekjes is dit nog altijd 63%. Van digitale voorleesverhaaltjes, podcasts of muziek maakt 69% samen gebruik. Voor video’s kijken is dit 64% en voor gaming 62% (Nikken & Tuijnman, 2024).   

Ouders zijn actief bezig om het gebruik van boeken bij hun kinderen te stimuleren. 68% zegt vaak een voorleesboek uit de kast te pakken, meer dan de groep die de interactieve smart televisie (34%), tablet (31%) en gewone televisie (31%) aanprijst (Mediawijzer, 2016).

Doelgroep(en)