Citeren? Stichting Lezen - Leesmonitor(2025). Zakelijk schrijven stimuleert tekstbegrip. https://www.lezen.nl/onderzoek/zakelijk-schrijven-stimuleert-tekstbegrip/.
11 december 2025

Zakelijk schrijven heeft een positief effect op zowel de schrijf- als leesvaardigheid. Leerlingen in het voortgezet onderwijs die les krijgen in zakelijk schrijven, gaan op beide vlakken vooruit. Dit blijkt uit een meta-analyse van 352 studies (effectgrootte schrijven = 0.47; effectgrootte lezen = 0,22) (Graham et al., 2023). 

Schrijven tijdens en na het lezen draagt bij aan het tekstbegrip, zo laat een meta-analyse van 95 studies zien. Het gaat dan om studerende schrijfactiviteiten, zoals het maken van samenvattingen en notities, en het bedenken van vragen en antwoorden over de tekst. Leerlingen hebben baat bij schrijfinstructie, zodat ze weten hoe ze dergelijke schrijfactiviteiten aan kunnen pakken (Graham & Ebert, 2011).  

Ook instructie over het lezen van teksten zorgt ervoor dat de schrijfvaardigheid van leerlingen vooruit gaat. Dit blijkt uit een meta-analyse van 90 studies. Zowel de schrijfkwaliteit, het woordgebruik als de spelling ontwikkelen zich dankzij leesinstructie. Hiernaast gaat de schrijfvaardigheid vooruit als leerlingen zelf teksten lezen en analyseren, of observeren hoe andere leerlingen omgaan met teksten (Graham et al., 2018).  

Ook creatief schrijven kan bijdragen aan leesvaardigheid, al is het bewijs op dit vlak minder sterk dan voor zakelijk schrijven.