27 september 2022

Dankzij de scholingsmodule Leesplezier voor kinderen met een leesprobleem, kunnen leesconsulenten zich sinds een jaar of vijf bekwamen in het voeren van leesgesprekken. Dit zijn gesprekken over lezen met basisschoolleerlingen die om verschillende redenen geen of weinig plezier beleven aan lezen. Inmiddels zijn al zo’n 250 leesconsulenten geschoold in het voeren van leesgesprekken, mede dankzij de stimuleringsregeling van de KB. In dit rapport doet Marleen Kieft verslag van interviews met tien leesconsulenten over leesgesprekken. Met dit rapport kan Stichting Lezen onderbouwde beslissingen nemen over eventuele verdere implementatie van het leesgesprek binnen het programma de Bibliotheek op school.

In een leesgesprek kunnen deze kinderen vanuit eigen ervaring vertellen over interesses en leeservaringen op school en thuis, met als doel a) hen te motiveren tot het lezen van en/of luisteren naar boeken, en b) inzicht te geven in hun eigen leesontwikkeling.

Leesgesprek tussen leerkracht en leerling

Leesgesprekken in perspectief

Marleen Kieft interviewde tien leesconsulenten over hoe zij leesgesprekken voeren, wat de ervaren opbrengsten zijn, maar ook wat de ervaren uitdagingen zijn. En: wat werkt wel en wat werkt niet bij verschillende typen lezers? Aan de hand van de resultaten uit deze interviews zijn aanbevelingen geformuleerd.

Dit onderzoek is bedoeld om kennis over en inzicht in het voeren van leesgesprekken te verkrijgen, zodat Stichting Lezen goed onderbouwde beslissingen kan nemen over eventuele verdere implementatie van het leesgesprek binnen het programma de Bibliotheek op school. Bovendien kan dit rapport voor bibliotheken of leesconsulenten natuurlijk inspiratie zijn om weloverwogen te starten met het trainen en implementeren van leesgesprekken binnen hun samenwerking met scholen.

Lees er meer over in de samenvatting of door het rapport te downloaden

Meer informatie over het voeren van leesgesprekken is te vinden op lezeninhetpo.nl.