icon home

Werk jij als docent in het vmbo en worstel je met de leesmotivatie van je leerlingen? Ben je geïnteresseerd in de didactiek van De Leescyclus en hoe je met dit lesmodel je leerlingen aan het lezen kan krijgen? Dan is deze Masterclass iets voor jou! Tijdens deze masterclass doe je tal van lesideeën op, ga je aan de slag met lessen ontwerpen volgens De Leescyclus, ervaar je de leeskring en maak je kennis met veel verschillende jeugdboeken. Er is veel ruimte voor het uitwisselen van boekentips, ervaringen en lesideeën. 

Uitgangspunt in de masterclass is het didactisch model De Leescyclus, dat wordt beschreven in het handboek Jeugdliteratuur & Didactiek van Kamp, I. e.a. (2019). We gaan ervan uit dat je over dit boek beschikt tijdens de masterclass. 

Waar en wanneer 

Je kunt je aanmelden voor één van de volgende drie masterclasses in schooljaar 2023-2024. Elke masterclass bestaat uit drie bijeenkomsten. De genoemde tijden zijn inclusief inloop, pauzes met koffie/thee en lunch. 

1. In Utrecht, Restaurant Seven, Mariaplaats 7:

  • 10 januari 2024: 09.30-16.30
  • 24 januari 2024: 09.30-16.30
  • 7 februari 2024: 13.00-16.30

2. In Utrecht, Restaurant Seven, Mariaplaats 7:

  • 11 maart 2024: 09.30-16.30
  • 25 maart 2024: 09.30-16.30
  • 8 april 2024: 13.00-16.30

3. In Nijmegen, HAN, Kapittelweg 35: 

  • 16 april 2024: 09.30-16.30 
  • 7 mei 2024: 09.30-16.30 
  • 21 mei 2024: 13.00-16.30 

Trainers Hoofdauteur Iris Kamp en co-auteur Yvette Jansen van het handboek Jeugdliteratuur & Didactiek geven de masterclass Lezen met de Leescyclus. Beiden hebben jarenlange ervaring voor de klas in het vo, als lerarenopleiders en als specialisten jeugdliteratuuronderwijs. 

Inhoud masterclass Lezen met de Leescyclus – Waarom leesbevordering? – Hoe kun je leerlingen stimuleren in hun ontwikkeling van literaire competentie? – De Leescyclus als didactisch model – Hoe inspireer je jouw leerlingen voor lezen? – Hoe help je jouw leerlingen bij het kiezen van boeken? – Welke opdrachten werken zowel leesbevorderend als verdiepend? – Hoe geef je de leeskring vorm en inhoud? – Samenwerken met de bibliotheek (dBos) 

Voorbereiding

Elke bijeenkomst vraagt ongeveer 4 uur voorbereidingstijd. Daarnaast leest elke cursist een nader te bepalen jeugdboek voor bijeenkomst 2. De voorbereidende opdracht voor de eerste bijeenkomst ontvangt de cursist via de mail. 

Resultaat

Je hebt voldoende inspiratie opgedaan en handvatten gekregen om met behulp van De Leescyclus stimulerende jeugdliteratuurlessen te ontwerpen. Je hebt bovendien een kant-en-klare lessenserie ontwikkeld voor jouw leerlingen! Wanneer je alle bijeenkomsten van deze masterclass hebt bijgewoond, ontvang je een certificaat. Aanmelden voor de masterclass Lezen met de Leescyclus via de Bibliotheek Campus (maak eerst een account aan). 

Reacties van eerdere cursisten (2022/2023): 

“Ik ben blij met alle inspiratie en praktische ideeën.” “Ik heb meer inzicht gekregen in het belang van de verschillende fasen van De Leescyclus.” “Ik ben zelf weer veel meer gaan lezen.” “Ik zou deze Masterclass zeker aan een collega aanbevelen. Al is het maar om even stil te staan bij de invulling van je eigen (huidige) onderwijs.”