23 mei 2025

De 13-jarige Ceyda Kunt van het Esdal College uit Drenthe is in het Podium Hoge Woerd uitgeroepen tot winnaar van Read2Me! 2025, de landelijke voorleeswedstrijd voor brugklassers. Ceyda vertegenwoordigde de provincie Drenthe en las een fragment voor uit alleen Beer Mocht Mee van Vivian den Hollander. De jury prees haar prachtige stemgebruik en da manier waarop ze zich goed inleefde in het kind dat het verhaal vertelt – en het publiek daarin meenam. Tygo Ruiter uit provincie Groningen won de publieksprijs.

Tygo en Ceyda op de voorleestroon met hun prijs

Laatste landelijke editie

Naast Ceyda schitterden in deze finale twaalf voorleeskampioenen uit alle provincies met ieder een eigen verhaal en voorleeskunst: Tygo Ruiter (Groningen), Hidde Dijkstra (Friesland), Sem Westerbeek (Gelderland), Noor de Wit (Flevoland), Isa Langendonck (Limburg), Iris de Laat (Noord-Brabant), Evi Powter (Overijssel), Isa Teune (Noord-Holland), Jaliel van ’t Hoenderdaal (Utrecht), Liv Verboom (Zeeland), Yasmine Tarraz (Zuid-Holland).

Deze feestelijke finale markeerde ook een bijzonder moment: het was de laatste landelijke editie van Read2Me!. Stichting Lezen herijkt de vorm van de wedstrijd. Vanaf volgend schooljaar ligt het accent op de kracht van voorlezen in de klas. Waarbij meer nadruk komt te liggen op het dagelijks voorlezen op school en provinciale finales waarin jong voorleestalent blijft schitteren.

Voorlezen werk – op school én daarbuiten

Voorlezen blijft een krachtige manier om leesplezier te stimuleren. Het vergroot de woordenschat, versterkt taalgevoel en draagt bij aan een bredere wereldkennis en empathie.

“Deze jongeren zijn de nieuwe generatie leesambassadeurs“, zegt Ineke de Roo van Stichting Lezen. “Ze maken zichtbaar wat lezen doet: taalgevoel, verbeelding, verbinding. Precies wat zo hard nodig is – op school en daarbuiten.

Toekomst: méér aandacht voor voorlezen op school

Vanaf volgend schooljaar ligt het accent naar de kracht van voorlezen in de klas, met ondersteuning van de Bibliotheek en leesconsulenten. Zij bieden docenten en leerlingen praktische tips, workshops en boekadviezen. Voorlezen is ook een vast onderdeel binnen de Bibliotheek op school, een structurele samenwerking tussen scholen en bibliotheken die werkt aan het vergroten van leesmotivatie.

Provinciale finales blijven bestaan en krijgen een nog belangrijkere rol – met veel aandacht van regionale media. “Want achter elke voorlezer zit een verhaal“, aldus de Roo.

Oproep aan (landelijke) media: zet jonge lezers in de spotlight

Read2Me! laat al jaren ziet dat jongeren graag lezen – als ze de ruimte krijgen én het goede voorbeeld zien. De deelnemers zijn rolmodellen voor hun klasgenoten en laten zien dat lezen en voorlezen plezierig, inspirerend en verbindend kan zijn. Stichting Lezen roept de landelijke media op: geef deze jonge lezers het podium dat ze verdienen.

In een tijd waarin leesvaardigheid onder druk staat, zijn dit de verhalen die hoop geven. Jongeren die met een boek op het podium staan en anderen aansteken met hun enthousiasme – daar moeten we samen veel meer aandacht aan geven.

Trefwoorden