
Scholen in het voortgezet (speciaal) onderwijs met een schoolbibliotheek kunnen zich weer opgeven voor de jaarlijkse wedstrijd via de website van Springlezend. Door op zoek te gaan naar de beste mediatheken van het land, wil organisator Stichting Lezen het belang benadrukken van een rijke leesomgeving met professionele bemensing.
Docenten, mediathecarissen, schoolleiders en anderen kunnen hun school tot 5 februari 2026 opgeven via springlezend.nl/mediatheek. Alle scholen in het voortgezet (speciaal) onderwijs kunnen meedoen. Ook scholen die zich in vorige jaren opgaven kunnen zich weer aanmelden en meedingen voor een nominatie.
Scholen die hun aanmelding afronden ontvangen een luxe-poster van de Wie leest heeft een goed verhaal-campagne. Eind februari maakt een vakjury de drie nominaties bekend.
Genomineerde scholen:
- krijgen een mooie trofee voor in hun schoolbibliotheek,
- krijgen een bezoek van een professionele filmploeg voor een video van hun locatie,
- kunnen campagnevoeren om zoveel mogelijk stemmen te winnen en kans te maken de winnaar te worden van €1.000,- aan nieuwe boeken voor hun schoolbibliotheek.
Vier de schoolbibliotheek
Een schoolbibliotheek is het hart van de school en essentieel voor een rijke leesomgeving, vaak dankzij samenwerking met de openbare bibliotheek. Een schoolbibliotheek is daarnaast ook een toegankelijk plek waar leerlingen tot zichzelf kunnen komen.
Stichting Lezen zich het aantal mediatheken in het voortgezet onderwijs teruglopen. Een meerderheid van de Tweede Kamer vindt dat zorgelijk en dat daar verandering in moet komen.
IFLA-UNESCO Schoolbibliotheek Manifest
Mede uit zorgen voor de terugloop in professionele mediatheken ondertekenede Stichting Lezen het IFLA-UNESCO Schoolbibliotheek Manifest, samen met andere organisaties waaronder CPNB, KB, nationale bibliotheek en de Sectorraad Praktijkonderwijs. Het manifest benadrukt dat een schoolbibliotheek meer is dan een kast met boeken.