





Op 19 juni 2025 is in De Witte Vosch in Utrecht het nieuwe kennisplatform lezeninhetvo.nl feestelijk gelanceerd. Tijdens de bijeenkomst spraken onder andere Tamar van Gelder, directeur-bestuurder van Stichting Lezen, en Erna van Hest, Manager VO bij SLO. ‘We zijn trots dat we lezeninhetvo.nl samen met SLO hebben kunnen ontwikkelen. Het is zo belangrijk dat de kennis en inzichten terechtkomen bij leesbevorderaars die er echt het verschil mee kunnen maken: de leraren – ook leraren in opleiding, schoolleiders en bestuurders in het voortgezet onderwijs,’ zei Van Gelder.
Van Hest voegde toe: ‘Lezeninhetvo.nl sluit aan bij de brede visie op leesvaardigheid in het geactualiseerde curriculum Nederlands. Leesvaardigheid is niet alleen een technische vaardigheid, het is een middel om kennis mee op te doen, de wereld beter te begrijpen en jezelf te ontwikkelen. Deze nieuwe website biedt leraren veel praktische handvatten voor betekenisvol leesonderwijs in de klas.’
Feestelijke lancering over leesonderwijs
Suzanne Hafidi lanceerde de website officieel namens het Ministerie van OCW met een lanceervideo. Michelle van Dijk hield een keynote over leescultuur, kinderboekenauteur Anna Woltz hield een lezing, en schrijver en historicus Ewoud Kieft sprak over het belang van literair lezen en schrijven bij de zaakvakken. Dichter en columnist Ellen Deckwitz bracht als moderator van de middag een dynamisch panelgesprek op gang met vo-leesexperts Kieft, Famke Weersma-Wink, Marieke Willems en Caroline Wisse. In het gesprek kwam onder andere het belang van meer zichtbaarheid van het praktijkonderwijs aan bod, en van meer lezende leraren. Lerares Nederlands Caroline Wisse zei dat we niet alleen van leerlingen hoge verwachtingen mogen hebben, maar ook van leraren mogen verwachten dat zij meer lezen. Marieke Willems, lerares Biologie, vertelde dat lezen meer is dan een zaak van leraren Nederlands. Om haar leerlingen stof bij te brengen over immunologie en de werking van de hersenen laat ze hen boeken lezen als Hersenschimmen van J. Bernlef en Een schitterend gebrek van Arthur Japin.
Waarom lezeninhetvo.nl hard nodig is
De maatschappelijk aandacht voor lezen en leesbevordering groeit. Leraren in het voortgezet onderwijs willen er alles aan doen om van jongeren sterke, gemotiveerde en vaardige lezers te maken. Om hen te ondersteunen in hun essentiële rol van leesbevorderaar hebben Stichting Lezen en SLO, met steun van de Taalunie en lezeninhetvo.nl in het leven geroepen. De site bundelt wetenschappelijk onderbouwde kennis, praktijkvoorbeelden, en tools zoals de gratis Leesscan vo. Alles is erop gericht om het lees- en literatuuronderwijs in het voortgezet onderwijs duurzaam te versterken.
Bekijk de lanceervideo
Lezen, een zaak van alle vakken
Leesvaardigheid is meer dan alleen een leerdoel voor het vak Nederlands. Lezen is een zaak van alle vakken. Alleen wanneer jongeren goed leren lezen, kunnen zij op school nieuwe kennis opdoen en meekomen in de maatschappij. Lezeninhetvo.nl biedt leraren van alle vakken toegankelijke informatie, verdieping én inspirerende voorbeelden uit de praktijk om leesvaardigheid te integreren in hun lessen.
De acht bouwstenen van effectief leesonderwijs
Op lezeninhetvo.nl kan men zich aan de hand van acht bouwstenen verdiepen in de belangrijkste aspecten van effectief lees- en literatuuronderwijs:
- Werken aan leesvaardigheid
- Lezen in alle vakken
- De leesontwikkeling monitoren en evalueren
- Rijke teksten
- Werken aan leesmotivatie
- Werken aan literaire ontwikkeling
- Samenwerken aan een rijke leesomgeving
- Samenwerken met partners
De Leesscan vo als startpunt
Optimalisering van het leesonderwijs op school vraagt om een goed doordacht en duurzaam leesbeleid. Lezeninhetvo.nl helpt schoolteams daarbij op weg met de gratis Leesscan vo. Aan de hand van 28 stellingen kunnen scholen nagaan hoe zij scoren op zes aspecten van effectief leesonderwijs. Waarin schuilt de kracht van het leesonderwijs op school, en waar is er nog nieuw terrein te winnen? De Leesscan vo wil scholen helpen een route uit te stippelen naar effectiever lees- en literatuuronderwijs.
