Welke teksten stellen we centraal in ons literatuuronderwijs en wat raden we leerlingen aan om te lezen voor hun schoolexamens literatuur? Yvonne Delhey en collega’s aan de Radboud Universiteit onderzoeken hoe taaldocenten omgaan met de keuzes voor literaire teksten en vernieuwing binnen hun vakgebied.

Voor het onderzoek hebben de auteurs 355 docenten Duits, Engels, Frans, Nederlands en Spaans gevraagd naar hun leesgedrag, invulling van het literatuuronderwijs, concrete tekstselecties en leesadviezen aan leerlingen, en factoren en inspiratiebronnen die tekstselecties bepalen.
Docenten gebruiken voornamelijk hun eigen lesmaterialen. Klassiekers blijven stevig verankerd in het literatuuronderwijs en vormen nog altijd de kern van de literatuurlessen in de bovenbouw van het vwo. Tegelijkertijd laat het onderzoek zien dat docenten hun leerlingen graag uitnodigen om eigentijdser en diverser te lezen. Daarmee zoeken docenten bewust naar aansluiting bij de leefwereld van jongeren – en naar nieuwe perspectieven op taal en cultuur.
Toch zien we ook in de tips voor leerlingen een scheve verdeling, en blijken mannelijke auteurs en stemmen uit de dominante cultuur nog steeds de overhand te hebben. De onderzoekers raden daarom aan om meer lestijd voor literatuur te reserveren, vaker stil te staan bij de curricular heritage van een tekst en om sectie-overstijgend informatie uit te wisselen.
Download de publicatie of de samenvatting om het onderzoek en de uitkomsten te lezen.