De nieuwe editie van het kwartaaltijdschrift Lezen is verschenen. Op de mat, maar ook digitaal. Boordevol leestips en inspiratie voor alle leeftijden, Met onder andere: een interview met Lex Paleaux, leesbevorderaars delen verhalen uit de praktijk, en leerlingen als inspiratiebron; onderzoek naar tekstselectie in het Nederlands literatuuronderwijs, bij verschillende taalvakken. Op de cover: Gouden Penseelwinnaar Natascha Stenvert. Op pagina 32 nemen we een kijkje in haar atelier.

Docent Nederlands en literatuurwetenschapper Linda Ackermans schreef een promotie-onderzoek met de titel Young Adult Literatuur in Nederland: volwassen en volwaardig? In deze editie van de Lezen vertelt zij over haar onderzoek en pleit ze ervoor om YA als een op zichzelf staande categorie te beschouwen, met een eigen canon en literaire geschiedenis. Meer weten? Je leest er alles over als je de Lezen openslaat.
Niet alle vakdocenten zijn even gemakkelijk in staat om burgerschap ik hun lessen te integreren. Met literatuur kan dat goed. Bijvoorbeeld om de klimaattoekeomst te behandelen, zoals Elwin Savelsbergh en Lys Norbruis laten zien in hun bijdrage in de gloednieuwe bundel Lezen voor waarden. Lees er meer over op pagina 18.
In Bergen op Zoom slaan BoekStart en de Jeugdgezondheidszorg (JGZ) de handen ineen om zoveel mogelijk jonge ouders aan het voorlezen te krijgen. De succesvolle pilot Lezen op Recept laat zien dat vroege interventie zorgt voor een gedragsverandering. “Taalstimulering hoort een van onze kerntaken te zijn,” vindt initiatiefnemer Bao Chau Andriese-Nguyen.