In dit rapport onderzoeken Osterhaus, Van Steensel en De Koning de opbrengsten van digitale prentenboeken in kindcentra, en onder welke omstandigheden deze tot bloei komen.

Vier op de tien pedagogisch medewerkers, zo bleek uit eerder onderzoek, maakt weleens gebruik van digitale prentenboeken. In dit rapport kijken Osterhaus, Van Steensel & De Koning naar de opbrengsten hiervan – en onder welke omstandigheden deze tot bloei komen. Schermmedia hebben weliswaar hun risico’s, maar kwalitatief goede digitale prentenboeken vormen een uitzondering – naar uit deze studie blijkt – thuis én op de kinderopvang.
Het onderzoek toont aan dat de inzet van digitale prentenboeken in kindcentra bijdraagt aan de woordenschat van peuters. Pedagogisch medewerkers zetten de digitale prentenboeken in met behulp van een abonnement zoals Bereslim en nadat ze een training hadden gevolgd. De combinatie van digitale prentenboeken met papieren prentenboeken in de kinderopvang leidde niet tot nog meer woordkennis.
Download het rapport om het onderzoek en de resultaten te lezen.