Er wordt nog steeds gelezen, maar anders dan voorheen. Met name de jongere generaties besteden steeds minder tijd aan het lezen van boeken, e-boeken, tijdschriften en (online) nieuwsberichten.

Jongeren lezen gemiddeld nog maar zo’n tien minuten per dag. Toch zijn zij dagelijks uren bezig met tekst; ze appen, mailen en volgen sociale media. En hoewel de leestijd van boeken daalt, is literatuur onverminderd zichtbaar.

Deze bundel laat zien hoe het medialandschap, en daarmee ook het lezen, verandert. Aan de hand van de resultaten uit wetenschappelijk onderzoek bespreken verschillende auteurs de kansen en de uitdagingen van lezen in het digitale tijdperk.

De bundel De nieuwe lezer: lezen in het digitale tijdperk is het resultaat van het wetenschappelijk congres dat Stichting Lezen eind 2020 organiseerde. In negen artikelen komt aan bod hoe lezen er tegenwoordig uitziet. Welke consequenties heeft digitaal lezen voor het leesproces? Wat zijn de effecten van multimedia-ondersteuning op leesproblemen bij kinderen en jongeren? En bieden nieuwe vormen van literatuur, zoals Instagrampoëzie, kansen om jongeren weer aan het lezen te krijgen?

De bijdragen bieden zowel theoretische als praktische inzichten. Deze bundel is bedoeld voor iedereen die meer wil weten over het nieuwe lezen.