Meertaligheid is in het onderwijs aan de orde van de dag. Vrijwel in elke klas worden meerdere talen gesproken. Dit stelt onderwijsprofessionals voor een uitdaging: hoe kan de taal- en leesvaardigheid van álle leerlingen optimaal en doelgericht worden ondersteund? Ongeacht én dankzij hun thuistalen? Op 7 november 2025 organiseren de onderzoeksgroep Taal, Leren, Innoveren van de Universiteit Gent en het LeesbevorderingsLab van de Vrije Universiteit Amsterdam samen met Stichting Lezen een studiedag over meertalige leesbevordering.
Deze dag staat in het teken van de vraag hoe in het Vlaamse en Nederlandse onderwijs alle talen van leerlingen erkend en versterkt kunnen worden. Diverse (wetenschappelijke) experts komen aan het woord over welke effectieve aanpakken er zijn om de talige diversiteit van leerlingen in het onderwijs te benutten, en hoe beleidskeuzes kunnen bijdragen aan een constructieve omgang met meertaligheid.
Deze studiedag is bedoeld voor leraren, schoolleiders, lerarenopleiders, nascholers, onderwijsbeleidsmakers en alle anderen die geïnteresseerd zijn in meertalige leesbevordering in het onderwijs.
Tickets
Een ticket voor de studiedag kost 50 euro (koffie, thee en lunch inbegrepen). Het programma vindt plaats in De Krook in Gent. De keynotes in de ochtend zullen op termijn beschikbaar worden gesteld via de LeesCast van Stichting Lezen.
Meertaligheid benutten in ons onderwijs: geen ideologie, maar ‘common sense‘
Steven Delarue (Onderwijscentrum Gent)
In welke mate moeten de thuistalen van meertalige leerlingen een plek krijgen in ons onderwijs? De debatten daarover zijn verre van nieuw, maar worden steeds harder en gepolariseerder. Nochtans is de tegenstelling die vaak gemaakt wordt tussen inzetten op het Nederlands en ruimte maken voor andere talen vooral een valse tegenstelling: inzetten op meertaligheid kan het (taal)leerproces van leerlingen in het Nederlands net versterken. In deze lezing gaat Steven Delarue in op de vraag hoe en waarom meertaligheid een plek moet krijgen in de klas, en hoe ruimte voor meertaligheid een logisch onderdeel van het bredere school- en taalbeleid kan zijn.
Krachtig en inclusief leesonderwijs in regionale minderheidstalen
Mirjam Günther (NHL Stenden)
Deze bijdrage gaat in op het versterken van lees- en taalontwikkeling in talig diverse onderwijscontexten, met bijzondere aandacht voor het gebruik van regionale minderheidstalen. Er wordt zowel theoretische kennis gedeeld als ingegaan op concrete, praktische toepassingen in de klas.
Meertaligheid in de klas en op school: perspectieven uit onderzoek over tweedetaalverwerving
Maribel Montero Perez (Universiteit Gent)
In deze slotpresentatie brengen we inzichten samen uit onderzoek over tweede- en vreemdetaalverwerving en uit studies over meertaligheid in onderwijs. We integreren daarbij verschillende thema’s en perspectieven die tijdens de studiedag aan bod kwamen en bespreken mogelijke implicaties voor onderzoek en de klaspraktijk.
Interactief voorlezen met anderstalige nieuwkomers: Waarom? En hoe?
Thibaut Duthois (Universiteit Gent)
Kan je literatuur lezen met anderstalige nieuwkomers? Hoe zit het met hun leesmotivatie? Kan je nog voorlezen aan jongeren tussen 12 en 18? Hoe gebruik je een verhaal om zo maximaal mogelijk de taalontwikkeling van deze leerlingen te stimuleren? Tijdens deze sessie zoekt Thibaut Duthois aan de hand van eigen onderzoek en internationaal onderzoek samen met de deelnemers een antwoord op deze vragen en gaan ze concreet aan de slag met materiaal voor de doelgroep: Overhaald.
De effecten van verschillende leesinterventies in het volwassenenonderwijs NT2
In deze presentatie bespreken Tereshko en Welie de resultaten van verschillende negen weken durende leesinterventies in het volwassenenonderwijs NT2 waarbij cursisten (n=circa 300) korte verhalen lazen. De interventies varieerden in talige aanpak (een- versus meertalig), schrijversbezoeken (wel/niet) en leesactiviteiten in de klas (wel/niet). Ze bespreken de effecten van deze interventies op leesmotivatie, psychosociale aspecten en woordenschat en doen aanbevelingen voor het leesonderwijs.
Thuistaal als hefboom bij interactief voorlezen met meertalige kinderen
Eline Decraene (Universiteit Gent)
In deze deelsessie presenteert Decraene de resultaten van een vijf weken durende interventiestudie waarin herhaald interactief voorlezen centraal stond. Er wordt tijdens de sessie dieper ingegaan op hoe interactie rondom woordenschat er kan uitzien met en zonder het gebruik van de thuistaal. Daarnaast bespreekt ze de effecten op de productieve woordenschatverwerving, en op de motivatie en het welbevinden van de kinderen.
Meertalige boekenclubs en leesmotivatie in het voortgezet onderwijs
Eline Decraene is onderzoeker bij de onderzoeksgroep Taal, leren, innoveren van de vakgroep Onderwijskunde aan Universiteit Gent. Haar onderzoek richt zich op woordenschatverwerving en -instructie, meertaligheid en de rol van interactief voorlezen in de taalontwikkeling van jonge kinderen.
Steven Delarue
Steven Delarue is beleidsmedewerker taal, meertaligheid en nieuwkomersonderwijs bij Onderwijscentrum Gent, waar hij scholen begeleidt, het lokale onderwijsbeleid voorbereidt en uitvoert en onderzoek opvolgt. Hij heeft ruim 15 jaar ervaring rond taal en onderwijs, als lesgever, onderzoeker, beleidsmaker, spreker en auteur. In 2016 promoveerde hij tot doctor in de taalkunde (UGent), met een proefschrift over de taalpercepties van Vlaamse leraren.
Graziela Dekeyser
Graziela Dekeyser is postdoctoraal onderzoeker en docent aan de Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen van de KU Leuven. Haar onderzoek richt zich op meertaligheid bij basisschoolkinderen en de manier waarop kinderen hun meertaligheid ervaren, evenals de invloed op hun emotionele ontwikkeling, psychosociaal welzijn en schooluitkomsten én de rol die de school en het gezin hierin spelen.
Thibaut Duthois
Thibaut Duthois is onderzoeker en auteur van Overhaald, een verhalenbundel en educatief pakket voor anderstalige nieuwkomers. Hij doet onderzoek naar taalontwikkeling bij het Steunpunt Diversiteit en Leren en de vakgroep Onderwijskunde van de Universiteit Gent.
Mirjam Günther
Mirjam Günther is lector Meertaligheid en Geletterdheid bij NHL Stenden Hogeschool. Haar belangrijkste onderzoeksgebieden zijn meertalige taalverwerving, geletterdheidsontwikkeling in meertalige omgevingen en meertalig onderwijs. In haar werk en publicaties staat de verbinding tussen onderzoek en praktijk centraal. Naast haar onderzoekswerk, verzorgt ze onderwijs en trainingen rondom meertaligheid voor o.a. de Pabo, de Bibliotheken en schoolgemeenschappen.
Hilde Van Keer
Hilde Van Keer is hoogleraar aan de vakgroep Onderwijskunde (Universiteit Gent) en coördineert daarbinnen de onderzoeksgroep Taal, Leren, Innoveren. Eén van de onderzoekslijnen van deze groep richt zich in het bijzonder op het leren en onderwijzen van taal. Binnen deze lijn komen thema’s aan bod als interactief voorlezen, begrijpend lezen, leesmotivatie, schrijfonderwijs en schrijfmotivatie.
Nikolaas Mergan
Nikolaas Mergan is OKAN-leerkracht in VISO Mariakerke en mede-auteur van Overhaald, een verhalen- en gedichtenbundel voor anderstalige nieuwkomers. Hij behaalde een educatieve bachelor Nederlands-geschiedenis en vervolledigde nadien een master in de Pedagogische Wetenschappen aan de Universiteit Gent. Naast OKAN-leerkracht is hij ook actief als toetsontwikkelaar Nederlands voor de Centrale Toetsen.
Maribel Montero Perez
Maribel Montero Perez is docent aan de Vakgroep Taalkunde van de Universiteit Gent en verbonden aan het Steunpunt Diversiteit en Leren. Ze coördineert de Educatieve Master Talen en doceert o.a. vakken onderzoeksmethodologie en taaldidactiek (vreemde talen). Haar onderzoek richt zich op tweede- en vreemdetaalverwerving, met bijzondere aandacht voor woordenschatverwerving en de rol van input in formele en informele contexten.
Sholeh Rezazadeh
Sholeh Rezazadeh (1989) is schrijver en dichter. In 2015 verhuisde ze vanuit Iran naar Nederland. Binnen drie jaar na haar komst tekende ze een contract voor haar literaire romandebuut De hemel is altijd paars, dat vele herdrukken kende en diverse prijzen won.
Haar tweede roman, Ik ken een berg die op me wacht, werd eveneens lovend ontvangen en kreeg een speciale vermelding van de European Union Prize for Literature.
In 2024 verscheen haar dichtbundel Neem ruim zei de zee. Voor de Boekenweek 2025 schreef ze het Boekenweekgedicht.
Katja Tereshko
Katja Tereshko is postdoctoraal onderzoeker aan het LeesbevorderingsLab, waar ze zich richt op leesbevordering en -motivatie in diverse contexten, met een speciale focus op NT2-onderwijs. Haar werk combineert literatuurwetenschap en taalonderwijs, waarbij ze onderzoek doet naar leesinterventies, meertalige leesaanpakken en de impact van schrijvers op leesplezier. Daarnaast vertaalt ze literaire teksten en ontwikkelt workshops voor taalprofessionals.
Camille Welie
Camille Welieis universitair docent en docentenopleider NT2 aan de Vrije Universiteit, afdeling NT2. Hij coördineert de afdelingen VU-NT2 Professional enVU-NT2 Research.Zijn onderzoek richt zich op taaldidactiek en taalverwerving.
Delen
Neem een abonnement op tijdschrift lezen
Steeds op zoek naar sprankelende voorbeelden op het gebied van leesbevordering? Blijf op de hoogte en lees elk kwartaal ons tijdschrift Lezen.
Wij gebruiken cookies om onze website en onze service te optimaliseren.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.