Hoe kunnen lerarenopleiders aankomende leraren in het primair en secundair onderwijs in Nederland en Vlaanderen toerusten voor hun rol als leesbevorderaar? Op vrijdag 29 november organiseren de onderzoeksgroep Taal, Leren, Innoveren van de Universiteit Gent en het LeesbevorderingsLab van de Vrije Universiteit Amsterdam een studiedag over de professionalisering van leraren tot leesbevorderaars. Tijdens de dag zal in worden gegaan op drie centrale vragen:
Wat vraagt leesbevordering van de competenties, attituden en het gedrag van (aankomende) leraren?
Wat weten we over hoe die competenties, attituden en gedrag effectief kunnen worden gestimuleerd?
Welke opdracht ligt er op basis hiervan voor de opleidingen en hoe kunnen zij daaraan vormgeven?
Tickets
Een ticket voor de studiedag kost 25 euro (koffie, thee en lunch inbegrepen). De keynotes in de ochtend zullen op termijn beschikbaar worden gesteld via de LeesCast van Stichting Lezen.
Wat vraagt leesbevordering van de competenties, attituden en het gedrag van (aankomend) leraren?
10.30
Opening Hilde Van Keer (Universiteit Gent) en Roel van Steensel (Vrije Universiteit)
10.40
Lezing over het primair onderwijs Mirjam Snel (Hogeschool Utrecht, voorzitter Kennistafel Effectief Leesonderwijs)
11.20
Lezing over het secundair onderwijs Jacqueline Evers-Vermeul (Universiteit Utrecht)
12.00-13.00
Lunch
13.00-14.30(deelsessies)
Hoe kunnen de competenties, attituden en het gedrag van (aankomend) leraren worden gestimuleerd?
Primair onderwijs
Secundair onderwijs
13.00
Wenckje Jongstra (Hogeschool KPZ)
Soetkin Werbrouck (POV, Universiteit Gent)
13.45
Iris Vansteelandt (AP Hogeschool, Universiteit Gent) en Hilde Van Keer (Universiteit Gent)
Jeroen Dera (Radboud Universiteit Nijmegen)
14.30-15.00
Pauze met koffie en thee
15.00-16.15(plenair)
Welke opdracht ligt er voor de lerarenopleidingen en hoe kunnen zij daaraan vormgeven?
15.00
Paneldiscussie met Tonny Bruin (De Activiteit), Vanessa De Wilde (Universiteit Gent), Jacqueline Evers-Vermeul (Universiteit Utrecht), Tamara Noordermeer (IKC De Zwanebloem) en Iris Vansteelandt (AP Hogeschool, Universiteit Gent) o.l.v. Hilde Van Keer en Roel van Steensel
15.45-16.25
Afsluitende lezing door Jan Rijkers (voorzitter Vlaams-Nederlandse Taalraad van de Nederlandse Taalunie)
Wat verwachten we van de lerarenopleidingen, op het punt van leesbevordering, lezen, taal? – Jan Rijkers
De vakdidactische lat moet omhoog bij de leraar, zeker bij taal/Nederlands, want de leraar is cruciaal en moet dus collectief maximaal ondersteund worden. Ook en vooral in de opleiding (zie het Actieplan van de Vlaams-Nederlandse Taalraad). Er is dus een eminent belangrijke opdracht voor de lerarenopleidingen t.a.v. taalcompetentie, waarbinnen leesbegrip, leesmotivatie en leesbevordering. Hoe kunnen de opleidingen de toekomstige leraren leren hun leerlingen te stimuleren tot lezen?
Versterking van leraren en schoolteams: Leren over interactief voorlezen binnen het hybride professionaliseringstraject #iedereenvoorlezen”
In deze sessie zoomen Hilde van Keer en Iris Vansteelandt in op hoe de competenties van leraren en schoolteams inzake interactief voorlezen versterkt worden binnen het hybride professionaliseringstraject #iedereenvoorlezen. Vanuit deze motiverende en effectieve methodiek gaan deelnemers bijvoorbeeld aan de slag rond de selectie van rijke teksten en het creëren van een motiverende leesomgeving. Van Keer en Vansteelandt gaan dieper in op de hybride en schoolbrede aanpak en delen ervaringen van deelnemers.
Secundair onderwijs
Blinde vlekken in het literatuuronderwijs? Hoe literatuur (niet) gelezen wordt op de middelbare school
In een tijd waarin steeds minder leerlingen het vanzelfsprekend vinden om boeken te lezen, leeft de vraag ‘Waarom en hoe lezen we literaire teksten op school?’ sterk onder (aankomende) docenten. In deze bijdrage zal Jeroen Dera op basis van bevindingen uit recent empirisch onderzoek laten zien op welke manier literatuur wordt gelegitimeerd en benaderd in de context van het schoolvak Nederlands op de middelbare school. Daarbij komt ook aan het licht welke benaderingen van literatuur in het onderwijs relatief onderbelicht blijven.
Jeroen Dera is universitair hoofddocent Nederlandse Letterkunde aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. In zijn onderzoek houdt hij zich bezig met het literatuuronderwijs in Nederland (voornamelijk dat in bovenbouw havo/vwo) en met de literaire cultuur onder jongeren (waaronder online leescultuur en de problematiek van ontlezing). Hij is een van de redacteuren van Vaardig met vakinhoud: Handboek vakdidactiek Nederlands (Coutinho, 2023).
Vanessa De Wilde
Vanessa De Wilde is postdoctoraal onderzoeker en lerarenopleider Engels aan de Universiteit Gent. Ze geeft lessen vakdidactiek en is betrokken bij de begeleiding en coaching van studenten in de lerarenopleiding. Ze behaalde een doctoraat in de taalkunde aan de Universiteit Gent. Haar onderzoeksinteresses zijn vreemdetaalverwerving bij kinderen en jongeren en taaldidactiek.
Jan Rijkers
Jan Rijkers is zelfstandig onderwijsdeskundige, werkzaam voor scholen en schoolbesturen in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs bij het versterken van de onderwijskwaliteit, met name bij de basisvaardigheden/taal en de systematische kwaliteitszorg. Hij is als taal-/leesexpert betrokken bij de Taalunie, met name als voorzitter van de Vlaams-Nederlandse Taalraad. Voorheen was hij werkzaam in het basis- en voortgezet onderwijs als leraar, directeur/rector, bestuurder, toezichthouder en coördinerend inspecteur.
Hilde Van Keer
Hilde Van Keer is hoogleraar aan de vakgroep Onderwijskunde (Universiteit Gent) en coördineert daarbinnen de onderzoeksgroep Taal, Leren, Innoveren. Eén van de onderzoekslijnen van deze groep richt zich in het bijzonder op het leren en onderwijzen van taal. Binnen deze lijn komen thema’s aan bod als interactief voorlezen, begrijpend lezen, leesmotivatie, schrijfonderwijs en schrijfmotivatie.
Iris Vansteelandt
Iris Vansteelandt is lerarenopleider en onderzoeker aan AP Hogeschool, werkt als leesonderwijsexpert bij Iedereen Leest en is als postdoctoraal medewerker verbonden aan de onderzoeksgroep Taal, Leren, Innoveren van Universiteit Gent. Iris is co-auteur van het handboek Volop Taal, Didactiek Nederlands voor de lagere school en van het handboek voor krachtig leesonderwijs Van leerlingen lezers maken.
Meer informatie volgt
Delen
Neem een abonnement op tijdschrift lezen
Steeds op zoek naar sprankelende voorbeelden op het gebied van leesbevordering? Blijf op de hoogte en lees elk kwartaal ons tijdschrift Lezen.
Wij gebruiken cookies om onze website en onze service te optimaliseren.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.