Deelsessies
1. Vakoverstijgend werken met jeugdliteratuur – Marte Jongbloed
Marte Jongbloed is jeugdboekenschrijver en docent taal & jeugdliteratuur op een (academische) pabo. Ze schrijft voor kinderen van alle leeftijden. Met haar boeken over Herre heeft ze twee keer de Pluim van de Senaat van de Kinderjury gewonnen. Haar historische boeken (zoals Gevaarlijk water en 1300 bommen in 13 minuten) worden vaak ingezet in de klas. Marte is afgestudeerd aan de toneelacademie, daarna aan de pabo, en ze heeft een universitaire master jeugdliteratuur afgerond in Engeland. Ze heeft jarenlang lesgegeven in binnen-en buitenland in het PO en VO.
In deze workshop leer je hoe je vakoverstijgend lezen inzet om onderwerpen uit geschiedenis, natuur en andere vakken tot leven te brengen. We gaan dus minder aparte lessen ‘begrijpend lezen’ geven, maar tijdens andere vakken ‘lezen op begrip’. Dit sluit ook aan bij de nieuwe kerndoelen Nederlands. Je krijgt praktische voorbeelden en een format waarmee je zelf laagdrempelig aan de slag kunt!
2. Meertaligheid in jeugdliteratuur – Clayton Pikero
Meertalige boeken zijn van grote waarde voor een inclusieve leesomgeving. Krijg praktische tips om deze boeken in te zetten, zodat kinderen spelenderwijs taal leren en diverse culturen ontdekken.
3. Workshop ‘Illustrator in de klas – Tirza Beekhuis
Verhalen vertellen kan ook in beeld. Kinderen die meer beelddenkers zijn, of minder sterk zijn in taal, genieten juist enorm van het kijken naar illustraties, en zelf tekeningen maken. In de klas komen bij een teken of schilderopdracht, vaak andere kinderen helemaal tot bloei, dan bij spreek, lees of schrijfopdrachten. Deze beeldende opdrachten kun je heel goed koppelen aan een prentenboek, in deze workshop ga je verschillende voorbeelden zien.
Tirza Beekhuis illustreerde al vele prentenboeken en komt vaak in klassen om te vertellen over haar beroep en daarna met de kinderen te gaan tekenen.
Ben je net als de kinderen ook zo nieuwsgierig hoe een prentenboekillustrator werkt, en wil je ook even met beeld bezig zijn in plaats van woorden, kijk en schilder dan lekker mee!
4. Verdiepende workshop betekenis geven aan jeugdliteratuur – Prof. Dr. Yra van Dijk
Hoe geef je samen met kinderen en jongeren écht betekenis aan literatuur? In deze verdiepende workshop bouwt Yra van Dijk, hoogleraar Moderne Nederlandse Letterkunde aan de Universiteit Leiden, voort op haar inspirerende keynote. Aan de hand van een rijke tekst ontdek je hoe je diepgang kunt aanbrengen in gesprekken over boeken en hoe je leerlingen kunt stimuleren om verder te denken, te voelen en te interpreteren.
Let op: deelnemers ontvangen vooraf een leesopdracht. Je wordt gevraagd een bekend jeugdboek te (her)lezen, zodat je tijdens de bijeenkomst actief kunt deelnemen aan het gesprek. Meer informatie hierover ontvang je ruim op tijd per e-mail.
5. Literaire competenties in de praktijk & de Bibliotheek op school – Leesconsulenten van de Openbare Bibliotheek Amsterdam
Kom in deze workshop te weten hoe de Bibliotheek op school bijdraagt aan een rijke leescultuur op school Aan de hand van een inspirerende les uit het landelijke programma Heel de klas leest laten de leesconsulenten van de Openbare Bibliotheek Amsterdam bovendien zien hoe je literaire competenties op een toegankelijke en speelse manier kunt ontwikkelen in de klas. Je krijgt praktische handvatten, voorbeelden en werkvormen die direct toepasbaar zijn in de dagelijkse onderwijspraktijk.
6. Voorlezen en werkvormen voor in de klas – Kristy Boeijkens
Voorlezen is zóveel meer dan een verhaal vertellen. Het is een kans om leerlingen te prikkelen, te laten lachen, mee te nemen in een andere wereld én om samen taalplezier te beleven.
In deze energieke en praktische workshop laat Kristy Boeijkens zien hoe je van elk voorleesmoment een klein feestje kunt maken. Je maakt kennis met originele werkvormen die je direct kunt gebruiken in jouw klas, en leert hoe je alle leerlingen actief kunt betrekken.
Kristy combineert haar ervaring als leerkracht, leescoördinator en stemacteur en geeft tips over stemgebruik, tekstkeuze en interactie.