Deelsessies
1. Vakoverstijgend werken met jeugdliteratuur – Marte Jongbloed
Marte Jongbloed is jeugdboekenschrijver en docent taal & jeugdliteratuur op een (academische) pabo. Ze schrijft voor kinderen van alle leeftijden. Met haar boeken over Herre heeft ze twee keer de Pluim van de Senaat van de Kinderjury gewonnen. Haar historische boeken (zoals Gevaarlijk water en 1300 bommen in 13 minuten) worden vaak ingezet in de klas. Marte is afgestudeerd aan de toneelacademie, daarna aan de pabo, en ze heeft een universitaire master jeugdliteratuur afgerond in Engeland. Ze heeft jarenlang lesgegeven in binnen-en buitenland in het PO en VO.
In deze workshop leer je hoe je vakoverstijgend lezen inzet om onderwerpen uit geschiedenis, natuur en andere vakken tot leven te brengen. We gaan dus minder aparte lessen ‘begrijpend lezen’ geven, maar tijdens andere vakken ‘lezen op begrip’. Dit sluit ook aan bij de nieuwe kerndoelen Nederlands. Je krijgt praktische voorbeelden en een format waarmee je zelf laagdrempelig aan de slag kunt!
Ruimte: Rabo Studio
2. Workshop ‘Illustrator in de klas – Tirza Beekhuis
Verhalen vertellen kan ook in beeld. Kinderen die meer beelddenkers zijn, of minder sterk zijn in taal, genieten juist enorm van het kijken naar illustraties, en zelf tekeningen maken. In de klas komen bij een teken of schilderopdracht, vaak andere kinderen helemaal tot bloei, dan bij spreek, lees of schrijfopdrachten. Deze beeldende opdrachten kun je heel goed koppelen aan een prentenboek, in deze workshop ga je verschillende voorbeelden zien.
Tirza Beekhuis illustreerde al vele prentenboeken en komt vaak in klassen om te vertellen over haar beroep en daarna met de kinderen te gaan tekenen.
Ben je net als de kinderen ook zo nieuwsgierig hoe een prentenboekillustrator werkt, en wil je ook even met beeld bezig zijn in plaats van woorden, kijk en schilder dan lekker mee!
Ruimte: Newsroom
3. Boekenproeverij en de Bibliotheek op school – leesmediaconsulenten Forum en Biblionet Groningen
Maak kennis met de leukste kinderboeken voor jouw stageklassen en kom te weten hoe de Bibliotheek op school bijdraagt aan een rijke leescultuur op school.
Ruimte: Medialab
4. Meertaligheid in jeugdliteratuur – Maaike Pulles en Liesbeth de Boer
Meertalige boeken zijn van grote waarde voor een inclusieve leesomgeving. Je gaat aan de slag met creatieve werkvormen bij een meertalige boekencollectie. Je leert hoe je deze boeken in kunt zetten, zodat kinderen spelenderwijs taal leren en tegelijkertijd diverse culturen ontdekken.
Liesbeth de Boer is docent/onderzoeker Nederlandse taal en meertaligheid bij de pabo. Daarnaast is ze lid van het lectoraat meertaligheid en geletterdheid met als specialisatie de meertalige taalronde, leesbevordering en interactief meertalig voorlezen. Ze heeft een bijdrage geleverd aan het boek Talenbewust lesgeven. Ook is ze mede-projectleider van het project de Bibliotheek op School op de pabo in Leeuwarden.
Maaike Pulles is onderzoeker bij het lectoraat Meertaligheid & Geletterdheid van NHL Stenden Hogeschool met als specialisatie geletterdheid en interactie in de klas. Daarnaast is ze docent aan de (academische) pabo, medeauteur van Portaal en mede-projectleider van het project de Bibliotheek op School op de pabo in Leeuwarden.
Ruimte: Camera 3 Deluxe
5. Werkvormen Lezen en Creatief schrijven – Tanja de Jonge
Workshop Werkvormen rond leesbevordering
Tijdens de workshop Werkvormen rond leesbevordering maak je actief kennis met een aantal inspirerende werkvormen, waarmee je de volgende dag direct aan de slag kan in je stageklas. Er wordt aandacht besteed aan interactief lezen, gesprekken voeren over lezen, creatieve verwerking
en de vraag hoe je leerlingen kunt enthousiasmeren voor het lezen.
Tanja de Jonge werkt als schrijver, leesbevorderaar en docent creatief schrijven. Ze schrijft jeugdboeken voor 12+, educatieve werkvormenboeken en spelmateriaal voor leerkrachten en ze bezoekt regelmatig scholen voor workshops en lezingen.
Ruimte: Smartlab
6. Roleplay-bordspellen inzetten in de klas – Louis Meeuws (Pub Heroes)
Wat is nóg leuker dan het lezen van een spannend fantasieverhaal? Zelf de held zijn in dat verhaal! Met roleplay-bordspellen zoals Dungeons & Dragons, Flash D&D en Heroes Kids stappen kinderen zélf in de schoenen van een held. Ze beleven magische avonturen, maken keuzes en werken samen om hun missies te volbrengen. Roleplay is niet alleen ontzettend leuk en een manier om te leren samenwerken, het is ook een krachtige manier om kinderen enthousiast te maken voor verhalen en boeken.
In deze workshop ontdek je wat roleplay-bordspellen zijn, hoe je ze speelt en hoe je ze kunt inzetten in de klas.
Ruimte: Cursus 3