Nieuwe Prinsengracht 89  1018 VR  Amsterdam   020 623 05 66  info@lezen.nl Stichting Lezen op Twitter Stichting Lezen op FacebookNieuwsbrief         Frysk  English  Contact  Login
Datum: 
6 december 2013
Auteur: 
Annemarie Terhell

De prijs voor de beste leesomgeving 2013 –  Een inspirerende leesomgeving is belangrijk voor het leesklimaat op school. Om scholen aan te zetten tot het investeren in een aantrekkelijke mediatheek, reiken Stichting Lezen en Passionate Bulkboek sinds drie jaar de Prijs voor de Beste Leesomgeving uit. Voor de editie van 2013 werden drie scholen genomineerd: de Katholieke Scholengemeenschap Hoofddorp (ksh), het A. Roland Holst College in Hilversum,en de cgs Reggesteyn in Rijssen. De prijs gaat dit jaar naar Hoofddorp. [uit: Lezen 4, 2013]

Foto: Jørgen Koopmanschap

Drie meisjes zitten weggedoken in rieten strandstoelen, verdiept in hun boeken. De glazen kas, waar het altijd stil is en waar het licht zo mooi doorheen valt, staat midden in de gloednieuwe mediatheek van de ksh Hoofddorp en is een geliefde leesplek tijdens pauzes en tussenuren. Jamie zit in 3 havo en is dyslectisch. ‘Voordat ik hier op school kwam, hield ik helemaal niet van lezen. Nu lees ik voor mijn plezier. Ze geven hier heel goed advies en in de vakantie mag je vijf boeken meenemen en extra lang houden, dat is handig.’ ‘Het is een fijne plek,’ vindt ook Jeanri uit 3 mavo. ‘Vijf jaar geleden ben ik uit Zuid-Afrika gekomen, ik was niet zo goed op de hoogte van leuke boeken. Nu lees ik heel graag, het liefst liefdesverhalen met een gevaarlijke twist. Op dit moment ben ik bezig in Voor altijd van Maggie Stiefvater. Zo mooi...’

Blikvanger

De KSH is recent onder handen genomen door een binnenhuisarchitect en stylist, die de buitenruimte en de aula een stoere en eigentijdse uitstraling hebben gegeven. Nieuw is het mediaplein, dat bestaat uit twee computerlokalen en een mediatheek. De ronde uitleenbalie is gemaakt van ruwhouten planken, de stoelen van gerecyclede colaflesjes. Als blikvanger hangt er een serie vrolijke lampen van gekleurd plastic. Strak, industrieel en duurzaam – de ruimte heeft een grootstedelijke uitstraling die past bij de locatie en de gebruikers: 950 mavo-, havo- en vwo-leerlingen uit de Randstad. Mediathecaris Saskia Schaar beheert er de collectie en houdt bij de aanschaf rekening met de wensen van zowel sectiehoofden als leerlingen, die regelmatig langs - komen met vragen als: ‘Is het laatste deel van Gone al binnen?’ 

Read2Me!

De samenwerking met de Openbare Bibliotheek Haarlemmermeer is hecht. Schaar is op vaste basis vanuit de bibliotheek gedetacheerd op school. Leerlingen zijn met hun schoolpas automatisch lid van de Openbare Bibliotheek en kunnen in alle vestigingen materialen lenen. Boeken kunnen worden teruggebracht en aangevraagd op school – dat betekent een aanzienlijke verbreding van de 5.500 titels tellende eigen collectie. Om leerlingen te blijven enthousiasmeren voor lezen wordt er aangehaakt bij bestaande campagnes en schoolbrede activiteiten. Schaar: ‘Elk jaar nemen we de fanatieke lezers mee naar de Dag van de Jonge Jury. Het afgelopen jaar was er zoveel animo dat we hebben moeten loten. Ook de voorleeswedstrijd voor brugklassers, Read2Me!, was een groot succes. Tijdens de schoolfinale waren er muzikale optredens van bovenbouwleerlingen, de zaal zat helemaal vol.’

Het aquarium 

De mediatheek van de KSH Hoofddorp kwam dit jaar als beste uit de bus en won van twee sterke andere nominaties. Het cgs Reggesteyn in Rijssen heeft een intieme mediatheek die uitblinkt door de verrassende collectie. Ook deze lees- en leenzaal bevindt zich op een doordachte locatie: in het hart van de school, boven aan het trappenhuis waar de vleugels van de afdelingen vmbo-basis, vmbo, havo en vwo samenkomen, en wordt vanwege de vele ramen ook wel het aquarium genoemd. Binnen heerst een gezellige sfeer. Er is een leestafel met veel kranten en tijdschriften, in een hoek staan banken en op de Fatboys liggen leerlingen te bladeren in Asterix en Obelix. Mediathecaris Judith Buchert kent alle leerlingen bij naam en houdt in de titelkeuze sterk rekening met hun belevingswereld en leesplezier. Zo is er een grote afdeling nonfictie waar veel boeken staan over landbouw en motoronderhoud, en zijn er abonnementen op hengel- en modetijdschriften. Het offroad-magazine Noppennieuws wordt vanwege de grote populariteit achter de balie bewaard, het heeft de neiging om steeds te verdwijnen. Op de hele school wordt elke week een uur besteed aan vrij lezen, vertelt Buchert. ‘Alle leerlingen zijn verplicht om altijd een boek in hun tas te hebben, wij proberen daarom voor iedereen iets in huis te hebben. Laatst kwam iemand vragen om de manga Berserk. Dan ga ik actief zoeken waar ik dat kan aanschaffen.’

Eekhoorns en roofvogel 

De derde genomineerde school, het A. Roland Holst College in Hilversum, is gehuisvest in een jaloersmakend monumentaal pand van architecten Piet Andriessen en Willem Marinus Dudok. Vanuit de mediatheek kijk je links uit op de schooltuin, rechts is een stuk bos. Eekhoorns kijken zo naar binnen en laatst vloog er een jonge roofvogel tegen het raam, vertelt mediathecaris Bea de Boer. De inrichting is functioneel en vrij klassiek. In de kasten staat een grote hoeveelheid Nederlandse poëzie, verhalenbundels en naoorlogse literatuur, die naadloos aansluit bij de vaste opdrachten in de lessen Nederlands voor de bovenbouw havo en vwo. Opvallend is het grote aantal geëxposeerde werkstukken van leerlingen in de mediatheek. De Boer: ‘We werken nauw samen met de sectie handvaardigheid en de plaatselijke boekhandel. Elk jaar maken leerlingen een kunstzinnige opdracht naar aanleiding van een zelfgekozen gedicht uit de poëziekast. In de brugklas maken leerlingen een kunstwerk bij het thema van de Kinderboekenweek. De mooiste stukken worden tentoongesteld bij boekhandel Voorhoeve, ouders en leerlingen worden door de boekhandel uitgenodigd voor een prijsuitreiking.’ Deborah uit 6 vwo is dik tevreden over haar mediatheek en heeft gezorgd voor de nominatie. Ze komt er minstens driemaal per week. ‘Bea geeft goed advies. In de vijfde klas krijgen we de opdracht om een profielwerkstuk te maken rond een thema. Ik ben geïnteresseerd in psychologie, en ze adviseerde mij om Jan Arends te gaan lezen. Ik heb drie verhalenbundels van hem vergeleken.’

De Beste Leesomgeving 2014

De Prijs voor de Beste Leesomgeving bestaat uit een boekenpakket ter waarde van € 1.000,- dat wordt uitgereikt aan de leerlingen.
Scholieren kunnen zelf hun school kandidaat stellen. In een vervolgtraject moet blijken wat de sterke punten zijn van de leesomgeving en of de school in aanmerking komt voor de Prijs. Leerlingen die hun mediatheek willen aanmelden voor de volgende editie, kunnen tot 1 mei 2014 een foto van hun leesomgeving insturen via info@passionatebulkboek.nl, onder vermelding van de naam, het adres en het e-mailadres van hun school. Na de voordracht neemt de organisatie contact op met de mediathecaris van de school om de inzending compleet te maken.