Nieuwe Prinsengracht 89  1018 VR  Amsterdam   020 623 05 66  info@lezen.nl Stichting Lezen op Twitter Stichting Lezen op FacebookNieuwsbrief         Frysk  English  Contact  Login

De Nationale Voorleeskampioen Julie trapt 23e editie De Nationale Voorleeswedstrijd af

Datum: 
9 september 2015

De Nationale Voorleeskampioen Julie Slagman heeft vandaag het startsein gegeven voor De Nationale Voorleeswedstrijd 2015/2016. De twaalfjarige Julie overhandigde het eerste deelnamepakket aan haar voormalige juf Judy Admiraal van de KB Fatimaschool in Rotterdam. Ook inspireerde Julie haar vroegere schoolgenootjes van groep 8A, door in de klas voor te lezen uit de klassieker Matilda van schrijver Roald Dahl. Vanaf vandaag ontvangen duizenden basisscholen in heel Nederland een gratis deelnamepakket voor de drieëntwintigste editie van De Nationale Voorleeswedstrijd. Deelnemende scholen kunnen voor 1 december hun schoolkampioen aanmelden voor de volgende ronde. Afgelopen jaar deden ruim 3.300 basisscholen mee aan de landelijke voorleesstrijd.

Op de Fatimaschool in Rotterdam overhandigt Julie Slagman (midden) samen met Gerlien van Dalen (directeur Stichting Lezen, links) het eerste deelnamepakket voor De Nationale Voorleeswedstrijd

De Nationale Voorleeswedstrijd

De Nationale Voorleeswedstrijd wordt sinds 1993 door Stichting Lezen in samenwerking met de Openbare Bibliotheken georganiseerd voor leerlingen uit de groepen zeven en acht van de basisschool. Via voorrondes in de klas en regionale en provinciale rondes in de bibliotheken, doet uiteindelijk de beste deelnemer per provincie mee aan de grote landelijke finale. Tijdens de landelijke finale, die op woensdag 25 mei 2016 plaatsvindt, zal uit de twaalf provinciale kampioenen uiteindelijk De Nationale Voorleeskampioen 2016 gekozen worden.

Speelse manier stimuleren van lezen

Basisscholen die meedoen aan De Nationale Voorleeswedstrijd bieden leerlingen de mogelijkheid aan om op een speelse manier kinderen te stimuleren tot het lezen van de ruime collectie kinder- en jeugdboeken. Uit onderzoek blijkt dat door kinderen veel te laten (voor)lezen, de leesvaardigheid en de woordenschat aanzienlijk zal toenemen. Kinderen die (veel) worden voorgelezen, bereiken bovendien een hoger opleidingsniveau.

Contactpersoon bij Stichting Lezen
Coördinator communicatie en pr