Nieuwe Prinsengracht 89  1018 VR  Amsterdam   020 623 05 66  info@lezen.nl Stichting Lezen op Twitter Stichting Lezen op FacebookNieuwsbrief         Frysk  English  Contact  Login

Lezen om geraakt te worden

Datum: 
12 juni 2015
Auteur: 
Annemarie Terhell

LEERLINGEN OVER DE WEDDENSCHAP – De Weddenschap is in vier jaar tijd uitgegroeid tot een succesvolle leescampagne voor het vmbo. Tijdens het afgelopen schooljaar gingen 3500 leerlingen de uitdaging aan om binnen een halfjaar drie boeken te lezen. Het Wolfert Pro in Bergschenhoek leverde de meeste deelnemers: 206 van de 494 leerlingen van deze school gingen een persoonlijke weddenschap aan. Wat heeft het ze gebracht? Vijf leerlingen uit vmbo-2 vertellen.

Mette (links), Shakira (midden) en Ashley (rechts). foto:Jorgen Koopmanschap

S h a k i r a ( 1 4 j a a r )

‘Ik heb me ingeschreven voor De Weddenschap met boeken uit de serie Gone en De Hongerspelen. Drie boeken lezen vind ik niet moeilijk, ik houd van lezen. Ik sport veel – ik rijd paard, ik voetbal, ik snowboard – en als ik helemaal kapot thuiskom, rust ik van lezen weer uit. Mooie boeken kunnen me echt raken, vooral als een schrijver zijn gevoel erin heeft gelegd. Als ik lees, vorm ik in mijn fantasie een beeld van de wereld waarin het verhaal zich afspeelt. Veel boeken die ik mooi vind zijn verfilmd, zoals Divergent, The Boy in the Striped Pyjamas, The Hunger Games en The Fault in Our Stars. Vaak vind ik het boek beter dan de film. Een film is zo voorgeprogrammeerd, je ziet hoe een acteur het verhaal beleeft. Een boek heeft meer diepgang, veel meer details, en je beleeft alles zélf. Als uitdager bij De Weddenschap heb ik Toprak Yalçiner gekozen. Ze is bekend van GTST. Tijdens de campagne kreeg ik mailtjes van haar, waarin ze bijvoorbeeld schreef: “Top! Je hebt je eerste boek uit. Nu door naar het volgende boek!” Je hoort alleen niets over de boeken die zij leest. Dat is wel jammer. Je hebt een deal met haar gesloten, dan is het leuk om ook een berichtje terug te krijgen hoe het met háár weddenschap gaat.’

Me t t e ( 1 4 j a a r )

‘Natuurlijk heb ik meegedaan met De Weddenschap – maar die boeken had ik anders ook wel gelezen. Voor mij is lezen heel belangrijk. Ik doe het niet voor school, maar puur voor mezelf. Elke week een boek. Ik volg veel lezers en app met mensen uit de hele wereld over boeken. Ik ben lid van negen “fandoms” op Instagram, waar fans tekeningen en foto’s van hun favoriete boeken plaatsen. Ik houd vooral van series met veel avontuur en actie: Harry Potter, The Hunger Games, Divergent, The Mortal Instruments. Ik ben heel dyslectisch en aan het lezen op de basisschool heb ik slechte herinneringen. Lezen was iets wat moest, en ik kon het niet. Daardoor raakte ik gefrustreerd. Dat veranderde toen ik een jaar of elf was en ik in de boekwinkel voor het eerst helemaal zelf een boek mocht uitzoeken. Ik koos Ik zal er zijn van Holly Goldberg Sloan, en voelde al door de kaft heen: dit is een bijzonder boek dat ik écht graag wil lezen. Voor het eerst had ik een connectie met een boek, en gaf ik om de personages. Boeken kunnen zo mooi geschreven zijn! Als ik lees, vergeet ik mijn dyslexie, ik zie mezelf in het verhaal. Als iemand veel verdriet voelt, dan voel ik dat ook, en als er een karakter doodgaat, dan kan ik daar echt om huilen.’

Tim en David

Da v i d ( 1 4 j a a r )

‘Ik vind het wel wat, die Weddenschap, want ik lees niet veel. Ik zit vaker op de computer, vooral om te gamen. Ik ben niet heel goed in Nederlands en door te lezen leer ik meer woorden, dat is handig voor school. Meestal heb ik geen zin om in een nieuw boek te beginnen, maar als ik er dan eenmaal in zit, dan gaat het wel. Toen De Weddenschap begon zijn we met de klas naar de mediatheek gegaan. Daar zagen we een filmpje. Je kon boeken kiezen en ook een uitdager. Ik heb Klaas van Kruistum gekozen, omdat ik die ken van Checkpoint. Ik heb uiteindelijk twee van de drie boeken gelezen: Boy7 van Mirjam Mous, zij kwam bij ons op scholenbezoek en daarom moesten we dat boek toch lezen. En ik heb een boek uit De Grijze Jagerserie gelezen. Dat speelt in een middeleeuwse wereld en er zit veel actie in, dat vind ik mooi. Of ik meer ga lezen door De Weddenschap? Dat denk ik niet. Ik heb altijd wel iets leukers om te doen.’


As h l e y ( 1 5 j a a r )

‘Ik lees best graag, maar ik kom er niet altijd aan toe. Ik heb vier verzorgpony’s en naast school is dat heel druk. Vanwege mijn dyslexie kan ik ook niet te lang lezen. Na een halfuur dansen de letters voor mijn ogen. Daarom kies ik nooit te dikke boeken. Pas in groep 7 van de basisschool ben ik lezen leuk gaan vinden. Dat kwam doordat ik tweede werd met een voorleeswedstrijd op school. Ik ontdekte dat ik het leuk vond om voor te lezen, en begon ook zelf te schrijven. Daarvoor las ik vooral paardenboeken, over het werk op de manege en zo. Op school had ik er geen zin in, ik hoorde te vaak dat het moest. Daarom vind ik het fijn dat je bij De Weddenschap vrije keuze hebt. Alleen dan is lezen leuk. Ik heb me ingeschreven met De kloof van Marian Hoefnagel. Dat is makkelijk geschreven, maar er zit veel energie in. Het gaat over een jongen van zestien die in Zuid-Amerika in een kloof valt en zijn geheugen kwijtraakt. Langzaam kom je achter het geheim van de botten die daar liggen opgestapeld en de stam die daar woont. Mijn tweede titel was De ontsnapping van Rafal van Christine Linneweever, een paardenboek. Ik houd van verhalen met een zielige wending.’

T im ( 1 4 j a a r )

‘Lezen vind ik niet echt leuk, maar het doel van De Weddenschap is wel goed. Van lezen krijg je een grotere woordenschat, en dat kan ik goed gebruiken, want ik ben dyslectisch. Ik denk dat ik minder graag lees, omdat het best wel langzaam gaat. Dan kom je er niet echt in. Op school hoef ik niet te lezen, want alle lesstof wordt voorgelezen door de computer. Ik heb me ingeschreven met Vals spel van Mirjam Mous, De Hongerspelen van Suzanne Collins en de biografie van Steve Jobs. Die heeft een speciaal leven gehad, dat vind ik interessant. De Hongerspelen vind ik een geweldige serie. Ik heb alle boeken gelezen, het eerste deel zelfs vier keer. Dat is echt een meeleefboek. Van al dat vechten krijg ik een kick, dat hebben jongens gewoon. Dat er personages doodgaan, hoort erbij. Dat maakt het spectaculairder om te lezen.’

De volgende editie van De Weddenschap gaat van start op 12 oktober 2015 en eindigt op 10 april 2016. Leerlingen worden uitgedaagd door drie BN’ers om binnen zes maanden drie boeken te lezen. De uitdagers van De Weddenschap 2015-2016 zijn acteur Frank Lammers, zanger Brownie Dutch en blogger Teske. Scholieren die zich met de drie boeken van hun keuze aanmelden via de website maken kans op een prijs. Er zijn individuele prijzen te winnen, zoals een iPad, bioscoopbonnen, pretparkbonnen, boekverfilmingen op dvd en boekenpakketten.
Leerlingen die meedoen aan De Weddenschap in klassenverband maken kans op een meet & greet met een auteur naar keuze.

Eerder verschenen in Lezen 2, 2015