Steeds minder scholen in het voortgezet onderwijs hebben een schoolbibliotheek met mediathecaris en op maar 25 procent van de basisscholen mogen kinderen boeken mee naar huis nemen. Een meerderheid van de Kamer wil dat hier verandering in komt en verzoekt de regering te onderzoeken hoe elke school in het funderend onderwijs kan beschikken over een schoolbibliotheek.

Tamar van Gelder, directeur-bestuurder van Stichting Lezen, reageert positief: ‘Het is ontzettend goed dat de Kamer zich eensgezind uitspreekt over het belang van een schoolbibliotheek. Het klinkt logisch dat iedere leerling toegang moet hebben tot boeken, maar dat is allang niet meer het geval. Dit onderzoek is een eerste stap om te komen tot een eigen, volwaardige schoolbibliotheek op elke school. ‘
In de aangenomen motie, ingediend door Marjolein Moorman (GroenLinks/PvdA) en medeondertekend door Ilana Rooderkerk (D66) en Diederik Boomsma (JA21), staat dat beperkte toegang tot boeken de kloof tussen leerlingen vergroot. Een actuele collectie en deskundige begeleiding dragen bij aan leesmotivatie en taalontwikkeling.
Stichting Lezen ondertekende al eerder het IFLA-UNESCO Schoolbibliotheek Manifest, samen met veel andere organisaties, waarin benadrukt wordt dat een schoolbibliotheek meer is dan een kast met boeken. Minimaal nodig zijn een actuele en gevarieerde collectie, deskundige begeleiding en een toegankelijke plek binnen de school, bij voorkeur in samenwerking met de lokale openbare bibliotheek.
Van Gelder: ‘We hebben de schoolbibliotheken en mediathecarissen uit onze scholen laten verdwijnen. Ik hoop dat dit een keerpunt is en we onze schoolbibliotheken weer in ere gaan herstellen, en beter. Dit is een prachtige eerste stap naar herstel van het hart van de school!’