6 oktober 2025

Vandaag, bij de start van de maand van de schoolbibliotheek, ondertekent Stichting Lezen het IFLA-UNESCO Schoolbibliotheek Manifest. Hiermee willen wij het belang onderstrepen van mediatheken/schoolbibliotheken in bijdragen aan leesvaardigheid, kritisch denken, creativiteit en burgerschap. Wij roepen organisaties, bibliotheken, schoolleiders en schoolbesturen op hetzelfde te doen.

Leerling zit aan tafel in een mediatheek en leest een boek. De leerling kijkt in de camera.

Stichting Lezen zet zich in voor een groei van het aantal mediatheken in Nederland. Dat doet ze onder andere via het leesbevorderingsprogramma de Bibliotheek op school. Met de ondertekening van het IFLA-UNESCO manifest, wil zij benadrukken dat schoolbibliotheken (in Nederland meestal ‘mediatheek’ genoemd) van cruciaal belang zijn voor goed onderwijs. 

De visie

Het IFLA-UNESCO Manifest Schoolbibliotheek 2025 draagt de visie uit dat schoolbibliotheken ‘bijdragen aan beter onderwijs in de volle breedte: ze beschikken over gekwalificeerde bibliotheekmedewerkers, fysieke en digitale collecties, ruimtes en apparatuur, en ze bieden diensten en activiteiten.’ De schoolbibliotheek is, volgens het manifest, ‘een gedeelde leeromgeving waarin de gekwalificeerde schoolbibliothecaris kennis overdraagt en samenwerkt met de rest van de schoolgemeenschap.’

Het IFLA-UNESCO Manifest

Het IFLA-UNESCO Manifest Schoolbibliotheek 2025 is een geüpdatet versie van het voormalige IFLA-UNESCO Schoolbibliotheek Manifest, De schoolbibliotheek: lesgeven en leren voor iedereen (1999). De nieuwe editie weerspiegelt de vele veranderingen in technologie, maatschappij en onderwijs en vormt een belangrijk en nuttig instrument voor de belangenbehartiging van schoolbibliotheken ten behoeve van kwalitatief en inclusief onderwijs.

Afname aantal professionele schoolmediatheken

Onderzoek van Stichting Lezen wijst uit dat in Nederland slechts een kwart van de scholen (25%) in het voortgezet onderwijs beschikt over een professionele mediatheek met daarin een gekwalificeerde mediathecaris. Ook is er in Nederland op dit moment geen specifieke opleiding tot mediathecaris. Door het manifest te ondertekenen, stelt Stichting Lezen dat elk kind moet kunnen profiteren van een schoolbibliotheek, ook ter ondersteuning van Duurzame Ontwikkelingsdoelstelling 4 van de VN: ‘Verzeker gelijke toegang tot kwaliteitsvol onderwijs en bevorder levenslang leren voor iedereen.’

Ook ondertekenen?

1. Stuur een mailtje naar info@lezen.nl. Wij nemen contact op en zorgen voor vermelding van uw organisatie in onderstaande lijst.

2. Download bovenstaand beeld.

3. Deel het beeld online en laat van je horen met de hashtag #elkeschooleenschoolbibliotheek of #elkeschooleenmediatheek en met de url: lezen.nl/schoolbibliotheekmanifest

Medeondertekenaars

Het IFLA-UNESCO Manifest Schoolbibliotheek is bekrachtigd door alle leden van IFLA, en daarmee in Nederland door IFLA-leden KB Nationale Bibliotheek en de Vereniging van Openbare Bibliotheken.

Ondertekenaars van het IFLA-UNESCO
Manifest Schoolbibliotheek 2025:

Stichting Lezen

Algemene Onderwijsbond (AOB)

Beroepsvereniging Mediathecarissen Onderwijs (BMO)

Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB)

Groep Algemene Uitgevers (GAU)

KB, nationale bibliotheek

KVB Boekwerk

Het LeesbevorderingsLab

De Leescoalitie

Literatuurmuseum / Kinderboekenmuseum

Het Nederlands Letterenfonds

Het Literatuurmuseum/Kinderboekenmuseum

NBD Biblion

Passionate Bulkboek

Platform Vakinhoudelijke Verenigingen Voortgezet Onderwijs (PVVO)

De Schoolschrijver

De Schrijverscentrale

Sectorraad Praktijkonderwijs

Stichting voor werkende ouders

Vereniging Openbare Bibliotheken (VOB)

Inspiratie- en Leesschool Comenius Mariënburg, Leeuwarden

Het Baarnsch Lyceum, Baarn

Trefwoorden