Vandaag, bij de start van de maand van de schoolbibliotheek, ondertekent Stichting Lezen het IFLA-UNESCO Schoolbibliotheek Manifest 2025. Hiermee willen wij het belang onderstrepen van mediatheken/schoolbibliotheken in bijdragen aan leesvaardigheid, kritisch denken, creativiteit en burgerschap. Wij roepen organisaties, bibliotheken, schoolleiders en schoolbesturen op hetzelfde te doen.

Stichting Lezen zet zich in voor een groei van het aantal mediatheken in Nederland. Dat doet ze onder andere via het leesbevorderingsprogramma de Bibliotheek op school. Met de ondertekening van het IFLA-UNESCO manifest, wil zij benadrukken dat schoolbibliotheken (in Nederland meestal ‘mediatheek’ genoemd) van cruciaal belang zijn voor goed onderwijs.
De visie
Het IFLA-UNESCO Schoolbibliotheek Manifest 2025 draagt de visie uit dat schoolbibliotheken ‘bijdragen aan beter onderwijs in de volle breedte: ze beschikken over gekwalificeerde bibliotheekmedewerkers, fysieke en digitale collecties, ruimtes en apparatuur, en ze bieden diensten en activiteiten.’ De schoolbibliotheek is, volgens het manifest, ‘een gedeelde leeromgeving waarin de gekwalificeerde schoolbibliothecaris kennis overdraagt en samenwerkt met de rest van de schoolgemeenschap.’
Het IFLA-UNESCO Manifest
Het IFLA-UNESCO Manifest Schoolbibliotheek 2025 is een geüpdatet versie van het voormalige IFLA-UNESCO Manifest Schoolbibliotheek, De schoolbibliotheek: lesgeven en leren voor iedereen (1999). De nieuwe editie weerspiegelt de vele veranderingen in technologie, maatschappij en onderwijs en vormt een belangrijk en nuttig instrument voor de belangenbehartiging van schoolbibliotheken ten behoeve van kwalitatief en inclusief onderwijs.
Afname aantal schoolmediatheken
Onderzoek van Stichting Lezen wijst uit dat in Nederland slechts een kwart van de scholen (25%) in het voortgezet onderwijs beschikt over een professionele mediatheek met daarin een gekwalificeerde mediathecaris. Ook is er in Nederland op dit moment geen specifieke opleiding tot mediathecaris. Door het manifest te ondertekenen, stelt Stichting Lezen dat elk kind moet kunnen profiteren van een schoolbibliotheek, ook ter ondersteuning van Duurzame Ontwikkelingsdoelstelling 4 van de VN: ‘Verzeker gelijke toegang tot kwaliteitsvol onderwijs en bevorder levenslang leren voor iedereen.’
Medeondertekenaars
Het IFLA-UNESCO Manifest Schoolbibliotheek is bekrachtigd door alle leden van IFLA, en daarmee in Nederland door IFLA-leden KB Nationale Bibliotheek en de Vereniging van Openbare Bibliotheken.
Ook ondertekenen?
Organisaties die kenbaar willen maken dat zij het manifest ook willen onderschrijven, kunnen dit doorgeven aan info@lezen.nl. Wij nemen contact op en zorgen voor vermelding van uw organisatie in onderstaande lijst:
Wilt u het manifest en deze actie op persoonlijke titel steunen? Deel een link naar deze webpagina en vermeld #elkeschooleenmediatheek.
Ondertekenaars van het IFLA-UNESCO
Schoolbibliotheek Manifest 2025:
Stichting Lezen
Vereniging Openbare Bibliotheken (VOB)
KB, nationale bibliotheek