Ben jij gepromoveerd of bezig met een promotietraject op het gebied van lezen, literatuur of onderwijs? En wil je jouw kennis inzetten om impact te maken op leesonderwijs in Nederland? Stichting Lezen zoekt een betrokken en nieuwsgierige PhD-student voor de Wetenschappelijke Adviesraad.

Over Stichting Lezen
Stichting Lezen, gesitueerd in Amsterdam, heeft de missie om het lezen in de Nederlandse en Friese taal te bevorderen. Stichting Lezen is uitgegroeid tot het landelijk kennis- en expertisecentrum voor leesbevordering en literatuureducatie.Lezen opent werelden, vergroot kansen en verbindt mensen. We zijn uitgegroeid tot hét landelijke kennis- en expertisecentrum voor leesbevordering en literatuureducatie. Met een team van zo’n dertig bevlogen collega’s verzamelen, ontwikkelen en delen we kennis over (voor)lezen, literatuureducatie en effectief leesonderwijs. We initiëren en stimuleren verrijkende programma’s voor alle leeftijden: van BoekStart tot de Bibliotheek op school.
De rol van Team Onderzoek
Team Onderzoek werkt aan de onderzoeksagenda van Stichting Lezen – zowel jaarlijks als vierjaarlijks- en is verantwoordelijk voor het inventariseren van bestaand onderzoek en het initiëren van nieuw onderzoek. Het team werkt daarbij nauw samen met de hoogleraar die aan Stichting Lezen verbonden is en met andere wetenschappers in het veld. Stichting Lezen heeft de wens om het aantal onderzoekers, zowel op het gebied van wetenschappelijk als toegepast onderzoek, te vergroten dat structureel verbonden is aan Stichting Lezen. Om onze rol als kenniscentrum verder te versterken, richt Stichting Lezen een Wetenschappelijke Adviesraad op.
De Adviesraad helpt Stichting Lezen bij:
- het inhoudelijk verdiepen van de onderzoeksagenda en het onderzoeksbeleid;
- inhoudelijke verdieping en strategische positionering van het kennis- en expertisecentrum.
- het uitwisselen van inzichten tussen wetenschappers onderling en wetenschap en praktijk;
- het verrijken van het netwerk van wetenschappers betrokken bij leesbevordering.
Wie zoeken wij?
We zoeken een PhD-student die lid wil worden van de Wetenschappelijke Adviesraad met inhoudelijke expertise binnen één of meerdere van de volgende thema’s:
- Leesonderwijs (ook NT2) po en vo
- Literatuureducatie
- Mbo-onderwijs
- Pabo en lerarenopleidingen voortgezet onderwijs
- Digitaal lezen en digitale innovatie
- Het jonge kind en het gezin (ouderbetrokkenheid)
- Diversiteit en inclusie
Wat ga je doen?
Als lid van de Wetenschappelijke Adviesraad:
- denk je mee over de onderzoeksagenda van Stichting Lezen (jaarlijks en vierjaarlijks);
- adviseer je over het activiteitenplan van Stichting Lezen;
- deel je relevante ontwikkelingen en inzichten uit onderzoek;
- denk je mee over actuele vraagstukken die door Stichting Lezen worden ingebracht.
De adviesraad komt twee keer per jaar bijeen op een dagdeel op donderdag- of vrijdag in Amsterdam.
Diversiteit en inclusie
Stichting Lezen hecht veel waarde aan een diverse samenstelling van de Adviesraad: qua onderzoeksinstellingen, disciplines, methodes én persoonlijke achtergronden. Stichting Lezen moedigt nadrukkelijk iedereen die werkzaam is als PhD-student aan om te reageren, ongeacht leeftijd, gender, culturele achtergrond of fysieke of mentale beperkingen.
Vacatie en procedure
Je ontvangt een vergoeding van €500 per bijeenkomst, inclusief voorbereiding en reiskosten.
Stuur je motivatie en cv uiterlijk 18 augustus 2025 naar Niels Bakker, teamleider Onderzoek: nbakker@lezen.nl.
Je hoort uiterlijk 1 september of je wordt uitgenodigd voor een gesprek. De gesprekken vinden plaats in de week van 1 september. De eerste bijeenkomst is op donderdag 9 oktober om 10.00 uur bij Stichting Lezen in Amsterdam.