27 maart 2020

Kinderboekenambassadeur Manon Sikkel is samen met Stichting Lezen de #ikleesthuischallenge voor kinderen gestart. We willen positief blijven! Elk nadeel heeft zijn voordeel: veel binnen zitten en thuis zijn, betekent natuurlijk ook dat kinderen eindelijk al die boeken kunnen lezen waar ze normaal geen tijd voor hebben.

Leukste leesfoto’s in thuisisolatie

Manon Sikkel roept kinderen op een leuke foto te maken terwijl ze aan het (voor)lezen zijn en deze op sociale media te delen met de tag #ikleesthuischallenge erbij. De beste foto van de week wordt door ons gepubliceerd op kinderboekenambassadeur.nl en krijgt een mooi leesboek opgestuurd van de tiplijst van Manon.

Initiatief #ikleesthuis

In een artikel van metronieuws zegt Manon: ‘Ik kwam de hashtag tegen in het Italiaans en zag dat het daar een groot succes was. Ik dacht: als kinderen – maar ook volwassenen – nou een boek lezen en dat met #ikleesthuis posten, dan zien we van elkaar wat we lezen. Ik heb het overal gepost en gevraagd of mensen het wilden delen en binnen een paar uur was de hashtag trending.’

Campagne #ikleesthuis

De CPNB voert samen met Stichting Lezen en andere boekenvakpartners tegelijkertijd een #ikleesthuis-campagne voor volwassenen. Het collectieve boekenvak probeert op deze manier iedereen die thuiszit een hart onder de riem te steken in deze onzekere tijd. Deze speciale leesbevorderende campagne rond het ‘thuislezen’ is er op gericht zoveel mogelijk (potentiële) lezers aan een mooie (lees)ervaring met een boek te helpen, juist nu het sociale leven stil is komen te liggen en zoveel mensen noodgedwongen aan huis gekluisterd zijn.

Met de campagne roept de CPNB mensen op naar hun (online) boekhandel te gaan of gebruik te maken van de diensten van onlinebibliotheek.nl.

Doelgroep(en)