14 september 2022

Kinderen die als baby in aanraking komen met het programma BoekStart, lopen op vijf- à zesjarige leeftijd voor in hun taalontwikkeling en ontluikende geletterdheid. De effecten van het programma zijn sterker naar gelang de kinderen moeilijker in de dagelijkse omgang zijn. Door BoekStart beginnen ook ouders van kinderen met een relatief moeilijk temperament vroeg met voorlezen. Dit blijkt uit een nieuw onderzoek van Adriana Bus en Merel de Bondt, dat gepubliceerd is bij Stichting Lezen en in het wetenschappelijke tijdschrift Learning and Individual Differences.

We spreken van een moeilijker temperament als baby’s vaker huilen, zeuren, slaan en schoppen. Hun ouders zijn meer geneigd om voorlezen uit de weg te gaan en zo onplezierige interacties te vermijden. BoekStart zorgt ervoor dat ouders toch een vroege start met voorlezen maken. Dit leesbevorderingsprogramma voorziet ouders van twee gratis babyboekjes, voorleestips en een bibliotheeklidmaatschap voor hun baby, en stimuleert hen zo om vroeg met voorlezen te beginnen.

Korte- en langetermijneffecten van BoekStart

BoekStartbaby’s hebben een grotere woordenschat wanneer zij 15 en 22 maanden oud zijn, blijkt uit een eerdere studie, BoekStart maakt baby’s slimmer (2015). Het vervolgonderzoek Vroeg begonnen, veel gewonnen (2022) toont aan dat deze verschillen in taalontwikkeling op de lange termijn alleen maar toenemen. Op vijf- à zesjarige leeftijd scoren BoekStartkinderen beter op de Citotoets Taal voor Kleuters.

Wie profiteren?

Voorlezen aan de allerjongsten is ook in hoogopgeleide gezinnen niet vanzelfsprekend. Programma’s als BoekStart kunnen er in belangrijke mate bijdragen dat ouders vroeg beginnen. BoekStart kan dan ook in alle lagen van de bevolking het verschil maken.

Boekgiftprogramma’s: lessen uit het buitenland

Dat programma’s zoals BoekStart de taalontwikkeling stimuleren, blijkt ook uit een meta-analyse van 44 studies naar wereldwijd veelgebruikte boekgiftprogramma’s BoekStart/Bookstart, Reach Out and Read en Imagination Library. De gemeenschappelijke deler van deze programma’s is dat ouders en/of kinderen een of meer keren een gratis boek ontvangen. Boekgiftprogramma’s hebben een positief effect op de geletterde thuisomgeving van kinderen, op hun interesse in boeken en op hun taal- en leesvaardigheid. Onder gezinnen met een lagere sociaaleconomische status, zijn de positieve effecten op de geletterde thuisomgeving het sterkst. Dit onderzoek bevestigt opnieuw dat vroege investeringen in geletterdheid lonend zijn.

Trefwoorden