Deelsessies
1. Boekenproeverij & werkvormen en de Bibliotheek op school – Peter van Rossum en Rozemarijn Blankestein (Bibliotheek Utrecht)
Maak kennis met de leukste kinderboeken en werkvormen voor jouw stageklassen en kom te weten hoe de Bibliotheek op school bijdraagt aan een rijke leescultuur op school
Ruimte: Postzaal 2 & 3
2. Vakoverstijgend werken met jeugdliteratuur – Marte Jongbloed
Marte Jongbloed is jeugdboekenschrijver en docent taal & jeugdliteratuur op een (academische) pabo. Ze schrijft voor kinderen van alle leeftijden. Met haar boeken over Herre heeft ze twee keer de Pluim van de Senaat van de Kinderjury gewonnen. Haar historische boeken (zoals Gevaarlijk water en 1300 bommen in 13 minuten) worden vaak ingezet in de klas. Marte is afgestudeerd aan de toneelacademie, daarna aan de pabo, en ze heeft een universitaire master jeugdliteratuur afgerond in Engeland. Ze heeft jarenlang lesgegeven in binnen-en buitenland in het PO en VO.
In deze workshop leer je hoe je vakoverstijgend lezen inzet om onderwerpen uit geschiedenis, natuur en andere vakken tot leven te brengen. We gaan dus minder aparte lessen ‘begrijpend lezen’ geven, maar tijdens andere vakken ‘lezen op begrip’. Dit sluit ook aan bij de nieuwe kerndoelen Nederlands. Je krijgt praktische voorbeelden en een format waarmee je zelf laagdrempelig aan de slag kunt!
Ruimte: Theaterzaal
3. De kracht van verhalen – Denise Bontje
Het inzetten van verhalen anno nu is mét en zonder scherm.
Ruimte: Collegezaal
4. Illustrator in de klas – Tirza Beekhuis
Verhalen vertellen kan ook in beeld. Kinderen die meer beelddenkers zijn, of minder sterk zijn in taal, genieten juist enorm van het kijken naar illustraties, en zelf tekeningen maken. In de klas komen bij een teken of schilderopdracht, vaak andere kinderen helemaal tot bloei, dan bij spreek, lees of schrijfopdrachten. Deze beeldende opdrachten kun je heel goed koppelen aan een prentenboek, in deze workshop ga je verschillende voorbeelden zien.
Tirza Beekhuis illustreerde al vele prentenboeken en komt vaak in klassen om te vertellen over haar beroep en daarna met de kinderen te gaan tekenen.
Ben je net als de kinderen ook zo nieuwsgierig hoe een prentenboekillustrator werkt, en wil je ook even met beeld bezig zijn in plaats van woorden, kijk en schilder dan lekker mee!
Ruimte: Filmzaal
5. Meertaligheid in jeugdliteratuur – Clayton Pikero
Meertalige boeken zijn van grote waarde voor een inclusieve leesomgeving. Krijg praktische tips om deze boeken in te zetten, zodat kinderen spelenderwijs taal leren en diverse culturen ontdekken.
Ruimte: Podiumzaal
6. Taal groeit thuis, de kracht van de thuisomgeving bij leesbevordering – Anne Heinsbroek en Jessica Jager (VoorleesExpress)
In deze workshop neemt de VoorleesExpress je mee naar de wereld achter de voordeur: de thuissituatie van kinderen. Want taalontwikkeling begint thuis, en de rol van ouders is daarbij cruciaal. Hoe kun jij als (toekomstige) leerkracht effectief samenwerken met ouders, juist wanneer lezen niet vanzelfsprekend is? We verkennen hoe je taal op een laagdrempelige en betekenisvolle manier kunt stimuleren, passend bij de mogelijkheden en leefwereld van gezinnen. Ook is er aandacht voor meertaligheid: hoe kun je thuistalen inzetten als kracht in plaats van belemmering?
Ruimte: Ruimte actief burgerschap
7. Workshop digitale geletterdheid (Bibliotheek Utrecht)
Ruimte: Directiekamer
8. Door de Bieb: laat je rondleiden
Maak kennis met de rijke geschiedenis van de bibliotheek Neude. Wat doen de leeuwen bij de ingang? Wie maakte het glas-in-loodraam? Verken in een uur het voormalige postkantoor én de huidige bieb. Ga terug in de tijd, sta stil bij de bijzondere kunst van toen en nu. Ontdek de collectie en de fijnste zit-, lees- en werkplekken.