icon home

“Lezen is saai!” of ik “lees alleen als het moet.” Veel jongeren lezen niet graag. Dit kan om allerlei redenen zijn. Geen leerling is hetzelfde: de ene leerling ziet het nut van lezen niet, de ander leest niet omdat het zo veel moeite kost en weer een ander herkent zich onvoldoende in de boeken en verhalen. Herken je dit?

Inhoud en doel

In deze training van drie bijeenkomsten van een dagdeel leer je over effectieve componenten van leesbevordering voor leerlingen met verschillende achtergronden. Je krijgt inzicht in een aantal principes die van belang zijn om lezen bij jongeren te stimuleren. Je werkt toe naar de ontwikkeling van een praktisch inzetbaar leesplan voor jouw school.

Onderwerpen die aan bod komen en waarmee je aan de slag gaat op school:

  • Effectieve componenten van leesbevordering: uitgangspunten en activiteiten.
  • Differentiatie op het gebied van leesbevordering: omgaan met verschillen tussen leerlingen.
  • Het organiseren van een stimulerende leesaanpak op school.

Voor wie?

De training is voor onderwijsprofessionals die zich op school bezig houden met leesonderwijs en leesbevordering (docenten, taal/leescoördinatoren, mediathecaris, maar ook een bouwcoördinator et cetera). Omdat veranderingen in school tot stand komen door met elkaar samen te werken heeft het de voorkeur dat je je met een of twee collega’s aanmeldt.

Aanmelden via Bibliotheek Campus (maak eerst een gratis account aan).

Data

  • Utrecht (2024): 15 januari, 5 februari, 18 maart
  • Den Haag (2024): 9 januari, 6 februari, 19 maart
  • Zwolle: 13 december 2023, 24 januari 2024, 6 maart 2024
  • Eindhoven: 30 november 2023, 18 januari 2024, 29 februari 2024
  • Amsterdam (2024): 11 januari, 1 februari, 21 maart