1 januari 2018

In dit nummer:

  • Volgens lector ‘Beroepsethiek van de Leraar’ Wouter Sanderse biedt het onderwijs onvoldoende morele richtingwijzers. Aan Fontys Hogescholen, onderzoekt hij hoe de morele ontwikkeling bij leerlingen te stimuleren. Daarbij bepleit hij het gebruik van goede boeken: lezen kan verruimen en zo bijdragen aan begrip voor de ander. Tijdens Lezen Centraal, verzorgt zijn lectoraat een werkgroep die aansluit bij het thema ‘Ik zie, ik zie wie jij niet ziet. Hoe lezen kan verruimen en verrijken,’ en bij het idee van Sanderse dat boeken kinderen moreel kunnen vormen. Lezen leert ze door andermans ogen kijken en begrip voor de ander opbrengen.
  • Een interview met Enne Koens, zij debuteerde met een volwassenenroman en schreef daarna vier jeugdboeken waarvoor ze in december het Charlotte Köhler Stipendium ontving. Ze kreeg de aanmoedigingsprijs voor haar volgens de jury ‘jonge, maar toch al zeer veelzijdige oeuvre’. 
  • Per dag worden er in Nederland gemiddeld 472 kinderen geboren. Dat zijn 472 potentiële boekenwurmpjes als het aan het programma BoekStart ligt. BoekStart probeert jonge ouders  te motiveren al vroeg te beginnen met voorlezen. Ter ere van tien jaar BoekStart een kleine terugblik en een vooruitblik op dit jubileum.
  • in het kader van de Boekenweek bespreken we een aantal dierenboeken. Dierenboeken zijn onverminderd populair en worden bovendien steeds luxer uitgegeven voor de basisschool is er een schatkamer aan naslagwerken beschikbaar.
  • Praktijkschool De Einder in de Haagse buurt Transvaal wordt geconfronteerd met steeds meer leerlingen met een taalachterstand. Daarom besloot de school twee jaar geleden meer werk te maken van leesonderwijs. ‘Nederlands is een keiharde voorwaarde voor succes. En zonder lezen kom je er niet,’ stelt directeur Aad van Loenen.
  • Voormalig nieuwslezer Noraly Beyer leerde door verhalen de wereld begrijpen. Beyer groeide op in Curaçao waar ze leerde lezen met Ot en Sien en De Kameleon. Pas later, op kostschool in Nederland, vond ze boeken waarin ze ook haar eigen wereld terugvond.
  • Vmbo’ers zijn de vips bij Stap op de Rode Loper. In dit nummer een verslag van de vierde editie van Stap op de Rode Loper! in Amsterdam waar duizend vmbo-leerlingen als eregasten werden ontvangen. Tijdens een dynamisch en interactief programma gingen de vmbo’ers in gesprek met schrijvers en volgden ze workshops in rappen, striptekenen en stopmotion.

Het atelier waar we dit keer te gast zijn is van Enzo Pérés-Labourdette vn verder natuurlijk nog veel meer moois over lezen en leesbevordering.