icon home

In hac habitasse platea dictumst. Vivamus adipiscing fermentum quam volutpat aliquam. Integer et elit eget elit facilisis tristique. Nam vel iaculis mauris. 

Julie Blake 

Keynote: Lifting Poetry Off the Page. Reflections on six years of Poetry By Heart

Poetry By Heart, the poetry recitation competition for schools in England, was launched in January 2013. There have been five competitions so far and the next one will culminate in a national finals event in London in March 2020. In this lecture, Poetry By Heart co-founder and co-director, Dr Julie Blake, will outline what has been learned in England about the value of encouraging young people to memorise and share publicly their chosen poems in spoken form. She will draw on survey testimony of teachers commenting on the benefits of participation for their students, and for their own engagement with poetry. 

Poëziecarrousel 

Professionals introduceren kort hun bijzondere initiatief op het gebied van uitgesproken poëzie in de les.

Julie Blake & Tim Shortis 

Ways to start Poetry by Heart

In this (English spoken) workshop, Poetry By Heart co-directors Julie Blake and Tim Shortis will introduce you to free poetry resources for learning poems by heart, pedagogical techniques for developing memorization of poems, and the types of preparation needed to craft a poem for performance. They’ll show how you can use video material to inspire pupils and to help them explore how to embody their interpretation of a chosen poem. They’ll explain different recitation event formats and invite you to judge some pupil performances. By the end of the workshop you’ll have lots of ways to start developing poetry by heart in your classroom. | Workshop for primary and secundary education. 

Hans & Monique Hagen

Poëzie hardop

Poëzie helpt je om woorden te vinden bij bijzondere gebeurtenissen in het leven: liefde, geboorte of dood. Maar er is voor elke dag een passend vers te vinden. Gedichten geven stof voor verrassende gesprekken. Door te spelen met poëzie en door gedichten voor te dragen, vergroot je het taalbegrip, het taalgevoel en de woordenschat van kinderen. Je prikkelt de fantasie en de verbeeldingskracht. Schrijversduo Hans & Monique Hagen laten zien wat je met gedichten en versjes kunt doen in de klas. Hoe je samen met leerlingen kunt onderzoeken of een gedicht waar is of niet: kun je horen wat een ander denkt? Ruikt het groene kleurpotlood echt anders dan rood… Na afloop kun je meteen aan de slag met alle werkvormen die aan de orde komen. | Workshop voor primair en secundair onderwijs. 

Yke Schotanus

Een lied in de les?

Deze workshop begint met een korte introductie over poëzie, muziek en geheugen; en over de inzetbaarheid van liedjes of andere taalmuziek in de Nederlandse les. Er zijn allerlei mogelijkheden om functioneel gebruik te maken van muziek, maar hoe en wanneer doe je dat? De lesmethodes Nederlands vertellen het niet. Daarom ga je in het tweede deel van de workshop aan de slag met de belangrijke vraag: wat kan ík hiermee als docent? Welk lied kan ik zinvol gebruiken in welke les, en wat wil ik daar dan mee bereiken? Als het goed is, kan iedereen dan naar huis met concrete ideeën. | Workshop voor secundair onderwijs. 

Evelien Verhegge

Spieken bij de buren: tips & tricks uit het Vlaamse poëzie-onderwijs

Welke plek heeft poëzie in in het Vlaamse onderwijs? Welke lessen krijgen Vlaamse leerlingen dan precies wat poëzie en declameren betreft? Welke leerdoelen worden er met het memoriseren en voordragen van poëzie (en andere talige uitingen) behaald? Wat kunnen Nederlandse docenten meenemen naar hun schoolpraktijk? In deze workshop krijg je – naast een beknopte introductie in het Vlaamse poëzieonderwijs – een heleboel praktische tips en voorbeelden om met jouw leerlingen aan de slag te gaan met poëzie en het gesproken woord. | Workshop voor secundair onderwijs.

Ivan Words

Spoken word in de klas 

In deze workshop ga je aan de slag met spoken word. Met welke leerdoelen kun je leerlingen een gedicht laten memoriseren (een gedicht door henzelf geschreven of een bestaand gedicht) en voordragen? Hoe kunnen docenten hun leerlingen ondersteunen in de voorbereidingen hiervan? Wat kunnen we van de spoken word-traditie leren? En hoe kan spoken word ingezet worden in het onderwijs? | Workshop voor primair en secundair onderwijs

Gia van den Akker 

Gedanste poëzie, workshop euritmie 

Poëzie is muziek. Ritme, melodie, klank en kleur; poëzie nodigt uit tot bewegen. Wanneer je een tekst declameert, vindt er een soort van dansje in je strottenhoofd plaats, omdat je op de uitgeademde lucht vormen maakt. Dit betekent dat alle uitgesproken letters een eigen karakter en kwaliteit hebben: vast luchtig, stromend, verdichtend, oplossend enz. Tijdens de workshop werk je aan de competenties luistervaardigheid, coördinatie, memorisatie en sociale vaardigheid in het samen bewegen. Er is aandacht voor de bewegingsbeelden die de inhoud en klank van gedichten oproepen. Ook gaan we aan de slag met de manier waarop in de euritmie poëzie gechoreografeerd kan worden. Hoe kun je je hoofd, hart en handen aan elkaar verbinden? En hoe kun je de expressieve gebaren die ontwikkeld zijn voor klinkers en medeklinkers gebruiken in de klas? | Workshop voor secundair onderwijs.