De wijze waarop een gesprek gevoerd wordt, hangt in de eerste plaats af van het (leer)doel. Zo zijn leesgesprekken vooral bedoeld voor het achterhalen van leesvoorkeuren van leerlingen, is de Vertel-eens aanpak gericht op de leesbeleving en zijn literaire gesprekken belangrijk voor het structureel werken aan literaire competenties. De vragen die centraal staan, hangen samen met het doel van het gesprek. Ook het soort tekst (of beeld) bepaalt de insteek. Een gesprek over een gedicht pak je bijvoorbeeld anders aan dan een uitwisseling over een verhalende non-fictie tekst.
1. De kracht van jeugdliteratuur voor effectief leesonderwijs
Samen het ‘beslissende boek’ ontdekken, kinderen inspireren tot lezen en hen leren denken over zichzelf en over de wereld: jeugdliteratuur is basismateriaal voor effectief leesonderwijs in combinatie met wereldoriëntatie. Aan de hand van uitgangspunten voor effectief leesonderwijs en diverse praktijkvoorbeelden laat Mariëtte Konink jou in deze workshop de kracht en het belang van jeugdliteratuur in het onderwijs ervaren.
2. Hoe werken verhalen? Vertel eens…!
Verdiepend over boeken praten van kleuters tot volwassenen? Dat kan: vertel eens…? We gaan actief aan de slag. Lees en bekijk daarom vooraf het boek Misjka van Edward van de Vendel en Anoush Elman. En neem een boek mee dat je zelf graag zou bespreken. Liselotte Dessauvagie laat je ervaren dat de Vertel eens-aanpak van Aidan Chambers een laagdrempelige manier is om meer te leren over de werking van verhalen. Met praktische handvatten en mooie boekgesprekken.
3. Literaire gesprekken
Literaire gesprekken is een effectieve methodiek om de kwaliteit van het leesonderwijs te verbeteren alsook het leesplezier van leerlingen te vergroten. In deze praktische bijeenkomst staat het vormgeven van de methodiek literaire gesprekken centraal. Het proefschrift van Gertrud Cornelissen, Maar als je erover nadenkt… (2016), is de basis van deze aanpak. Ingrid Elijzen neemt je mee in zowel de theorie achter de methodiek als de vertaalslag naar de praktijk. Na deze bijeenkomst weet jij hoe je aan de slag kunt met mooie kinderboeken en verhalen in de klas.
4. Poëzie is zo moeilijk nie!
‘In plaats van de som leverde ik een gedicht in bij de wiskundeleraar.
Hij zei: Ik snap het niet
Ik zei: dan staan we quitte.’
Erik van Os (2008)
Voor iedereen die denkt het niet te snappen, of beter nog, voor al degenen die denken dat er iets te snappen valt, verzorgen Marieke Andela en Anika Verschuur de workshop Poëzie is zo moeilijk nie! Ze duiken samen met jou onder in een zee van taal en komen bovendrijven met mooie woorden, praktische tips en een schatkist aan inspiratie. Je ontdekt vanzelf dat poëzie in alles schuilt, of het nou woorden, beelden of geluiden zijn. Verbeelding zit overal. En laat poëzie nou net een krachtig middel zijn om samen op een school in te zetten en van elk kind een woordkunstenaar en -genieter te maken!
5. Verder met de Boekenkring
De Boekenkring is een laagdrempelige en aantrekkelijke activiteit om in alle groepen van het basisonderwijs boeken te promoten. Leesbevorderaar Jos Walta noemt de Boekenkring niet voor niets de rotonde van de leesbevordering: in korte tijd is er sprake van het komen en gaan van werkvormen en boeksoorten. In deze workshop verkent Nicolien de Pater met jou de mogelijkheden om de Boekenkring daadwerkelijk en structureel de rotonde van de leesbevordering op school te laten zijn. Wat is nodig, wat werkt (welke ervaringen heb jij?) en waar kun jij als leesconsulent/leescoördinator van betekenis zijn om samen de Boekenkring te laten floreren als nooit tevoren? Meld je aan en noteer voor jezelf alvast een succesvoorbeeld met de Boekenkring. Wat deed jij waardoor de Boekenkring met recht dé rotonde van de leesbevordering genoemd wordt? En neem een boek mee dat jij wil promoten in de Boekenkring.
6. Het is maar hoe je het bekijkt!
Tijdens de workshop duik je met Loes Reichenfeld (MA) in de gelaagdheid van een prentenboek. Loes neemt je mee op onderzoek aan de hand van haar KijkLeesWijzer Prentenboeken. Ondervind wat de relatie is tussen tekst en beeld in prentenboeken en hoe je verschillende lagen uit een verhaal kunt halen. Ontdek ook hoe je prentenboeken voor alle leeftijden kunt inzetten.
7. Mag ik ook naar een leesgesprek?
Gunnen we niet ieder kind een heerlijk boek waarin zij kunnen wegdromen, zodat zij niet meer kunnen stoppen met lezen? Helaas laat de praktijk zien dat veel kinderen niet weten welk boek te kiezen in de schoolbibliotheek. Deze kinderen hebben hulp nodig bij het ontdekken van hun eigen leesvoorkeur. De leerkracht en leesconsulent kunnen hier een wezenlijke rol in spelen. In deze workshop gaat Wendie van der Aa in op het nut van leesgesprekken, de werkende factoren hiervan en de samenwerking tussen de leesconsulent en de leerkracht met als doel kinderen plezier te laten beleven aan lezen.