Nieuwe Prinsengracht 89  1018 VR  Amsterdam   020 623 05 66  info@lezen.nl Stichting Lezen op Twitter Stichting Lezen op FacebookNieuwsbrief         Frysk  English  Contact  Login

H.K.H. Prinses Laurentien opent De Nationale Voorleesdagen

Datum: 
20 januari 2021

• Eerste voorleesontbijt bij het AVROTROS-programma Zin in Zappelin op NPO 3
• De Nationale Voorleesdagen zijn officieel gestart en duren t/m 30 januari
• Voorlezen tijdens lockdown waardevoller dan ooit

Vanmorgen zijn De Nationale Voorleesdagen feestelijk van start gegaan met Het Nationale Voorleesontbijt van H.K.H. Prinses Laurentien in het AVROTROS-programma Zin in Zappelin. Thuis, online en op de noodopvang wordt door het hele land aan peuters en kleuters voorgelezen uit het Prentenboek van het Jaar 2021 Coco kan het! (2019, Gottmer), gemaakt door Loes Riphagen.

 

Dit viel vanochtend op:

• H.K.H. Prinses Laurentien las digitaal voor aan een enthousiaste groep peuters en kleuters bij het AVROTROS-programma Zin in Zappelin op NPO 3.
• Ook burgemeester Ahmed Aboutaleb, Diederik Jekel, Hans Kazan, Janny van der Heijden, Lieke van Lexmond, Lucy Woesthoff, minister Arie Slob, Rick Paul van Mulligen en Willie Wartaal zetten zich tijdens De Nationale Voorleesdagen (online) in om te onderstrepen hoe belangrijk voorlezen is.
• Voorlezen in meertalige gezinnen: Coco kan het! vertaald in het Turks, Arabisch en Pools en gratis op te halen bij de deelnemende bibliotheken.
• Dankzij de deelnemers van de VriendenLoterij zijn er voor het tweede jaar op rij 75 (voor)scholen blij gemaakt met Boekenbonnen, boeken uit de Prentenboek Top 10 en lespakketten.
• Voorlezen heeft niet alleen een positief effect op woordenschat en verhaalbegrip, maar zorgt ook juist nu tijdens de lockdown voor een sterkere band tussen (groot)ouder en kind door middel van interactief (voor)lezen. Kijk voor meer informatie op www.leesmonitor.nu/nl/voorlezen

Loes Riphagen over Coco kan het!

Kleuters en peuters door het hele land maakten deze ochtend kennis met de kleine vogel Coco uit het Prentenboek van het Jaar 2021 Coco kan het! Prentenboekmaker Loes Riphagen is trots dat haar boek is verkozen tot Prentenboek van het Jaar 2021. ‘Ik ben zo ontzettend trots dat mijn prentenboek is verkozen tot Prentenboek van het Jaar 2021. Wat een bijzondere eer! Coco kan het! is volgens mij een prentenboek dat veel gezinnen plezier en hopelijk ook inspiratie kan geven, ook juist in deze bijzondere omstandigheden nu we allemaal thuis moeten blijven. Ik hoop dat heel veel ouders, opa’s en oma’s en docenten hun kinderen voorlezen, ‘live’ of via een beeldscherm.’

Prentenboek Top 10

Een comité bestaande uit onder andere een jeugdbibliothecaris, docent en boekhandelaar, koos het Prentenboek van het Jaar 2021 uit de prentenboeken die in 2019 verschenen. Speciaal tijdens De Nationale Voorleesdagen is er een mini-editie van Coco kan het! voor maar € 5,25 verkrijgbaar bij de (online) boekhandel. Naast Coco kan het! hebben zij nog negen andere prentenboeken gekozen, die de Prentenboek Top 10 vormen. Deze zijn te vinden op www.nationalevoorleesdagen.nl.

Voorlezen in meertalige gezinnen

Steeds meer kinderen worden in een andere thuistaal opgevoed. Het is het meest effectief als (groot)ouders voorlezen in de taal die zijzelf het beste kennen, begrijpen en spreken. Om ook anderstalige kinderen en hun (groot)ouders bij De Nationale Voorleesdagen te betrekken biedt de Leescoalitie vertalingen van het prentenboek aan in het Turks, Arabisch en Pools in een speciaal miniboekje. Dit boekje is vanaf de start van De Nationale Voorleesdagen - of wanneer de bibliotheken weer open zijn - gratis op te halen in bibliotheken en te gebruiken naast het grote Nederlandstalige prentenboek. 

De Nationale Voorleesdagen

De Nationale Voorleesdagen bestaat sinds 2004 en is een project van Stichting Lezen, georganiseerd door Stichting CPNB. De voorleescampagne vindt voor de 18de keer plaats. De doelstelling van deze jaarlijkse campagne is het stimuleren van voorlezen van kinderen (0-6 jaar) die zelf nog niet kunnen lezen of net het lezen hebben geleerd. De campagne benadrukt de voordelen van het (voor)lezen, waaronder het positieve effect op woordenschat, mondelinge taalontwikkeling en verhaalbegrip.

Stichting Lezen

Stichting Lezen, het landelijk kenniscentrum voor leesbevordering en literatuureducatie, wil dat alle kinderen en jongeren opgroeien met lezen. Dat ze van lezen gaan houden en uitgroeien tot vaardige lezers, die zich blijven ontwikkelen. Er is veel kennis over voorlezen, lezen en literatuureducatie. Stichting Lezen verspreidt die kennis en bevordert verder onderzoek met volop aandacht voor innovatie, experimenten en digitale ontwikkelingen. Voor meer informatie neem contact op met Desirée van der Zander via dvanderzander@lezen.nl of 06 4142 0284.

VriendenLoterij – Boekenboost

De BoekenBoost is een initiatief van Stichting CPNB en Stichting Lezen en wordt mogelijk gemaakt door de deelnemers van de VriendenLoterij. Dit initiatief heeft als doel het leesplezier van de schoolgaande jeugd tot achttien jaar een positieve boost te geven door te zorgen voor veel extra boeken in de klas. Kinderen in Nederland lezen steeds minder en hebben minder plezier in lezen. Onderzoek wijst uit dat kinderen die fysieke boeken om zich heen hebben, een grotere kans hebben om te gaan en te blijven lezen. Een goede leesomgeving helpt leesachterstanden te verminderen. Op veel Nederlandse scholen, waar kinderen veel van hun tijd doorbrengen, staan vaak onvoldoende recente en inspirerende leesboeken. Door de BoekenBoost kan de boekencollectie, op zo’n tweehonderdvijfentwintig zorgvuldig geselecteerde (voor)scholen (leesconsulenten gaan op zoek naar scholen die bijvoorbeeld nog geen schoolbibliotheek hebben), worden aangevuld met recente boeken die uitnodigen tot (meer) lezen. De BoekenBoost wordt ingezet tijdens drie bestaande leesbevorderingscampagnes voor kinderen en jongeren van 0 tot 18 jaar: De Nationale Voorleesdagen, de Kinderboekenweek en de Boekenweek voor Jongeren, waardoor de impact wordt vergroot.

Stichting CPNB

Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek zet de lezer centraal en wil het leven van mensen verrijken door ze meer boeken te laten lezen. Een boek kan zoveel doen: taal en geletterdheid maken het verschil in de ontwikkeling van mensen, boeken zorgen voor verrijking en verdieping, verhalen bieden ontspanning en ontsnapping. En natuurlijk is een boek een mooi cadeau met grote meerwaarde. Om zoveel mogelijk mensen in aanraking te laten komen met het boek en een gang naar boekhandel en bibliotheek te stimuleren initieert CPNB diverse campagnes en activiteiten. Dit gebeurt samen met Hebban.nl: de grootste lezerscommunity van Nederland die sinds 2021 onderdeel van de CPNB is. CPNB werkt altijd vanuit het collectief van boekhandels, bibliotheken en uitgeverijen. Bekende merken van Stichting CPNB zijn De Nationale Voorleesdagen, Boekenweek, Zomerlezen, Boekenweek voor Jongeren, Kinderboekenweek, Nederland Leest en Hebban.nl.

Contactpersoon bij Stichting Lezen
Coördinator communicatie en pr