icon home
Agirdag, O., & Kambel, E.-R. (red.) (2017). Meertaligheid en onderwijs. Boom Uitgevers. 
Agirdag, O. (2020). Onderwijs in een gekleurde samenleving. Epo.  
August, D., McCardle, P., & Shanahan, T. (2014). Developing literacy in English language learners: Findings from a review of the experimental research. School Psychology Review, 43(4), 490– 498.
Bialystok, E. (2017). The bilingual adaptation: How minds accommodate experience. Psychological Bulletin, 143(3), 233–262.
Blom, E., Boerma, T., Bosma, E., Cornips, L. & Everaert, E. (2017). Cognitive advantages of bilingual children in different sociolinguistic contexts. Frontiers in Cognition, 8, 552.
Bosma, E., Bakker, A., Zenger, L., & Blom, E. (2023). Supporting the development of the bilingual lexicon through translanguaging: a realist review integrating psycholinguistics with educational sciences. Eur J Psychol Educ, 38, 225–247.
Bruggink, M., Swart, N., Van der Lee, A., & Segers, E. (2022). Putting PIRLS to Use in Classrooms Across the Globe: Evidence-Based Contributions for Teaching Reading Comprehension in a Multilingual Context. Springer International Publishing.
Cummins, J. (1981). Bilingualism and minority-language children. Language and Literacy Series. OISE Press.
Cummins, J. (1981). Four misconceptions about language proficiency in bilingual education. NABE Journal, 5(3), 31–45.
Delarue, S, Van Damme, V., & Verrips, M. (2024). Videoroute meertaligheid. https://www.drongo.nl/artikelen/videoroute_meertaligheid    
Duarte, J., Günther, M., De Backer, F., Frijns, C., & Gezelle Meerburg, B. (red.) (2022). Talenbewust lesgeven. Aan de slag met talige diversiteit in het basisonderwijs. Uitgeverij Coutinho.  
Reljić, G., Ferring, D., & Martin, R. (2015). A meta-analysis on the effectiveness of bilingual programs in Europe. Review of Educational Research, 85(1), 92–128.
Schrijfgroep LPTN (2017). Ruimte voor nieuwe talenten. Keuzes rond nieuwkomers op de basisschool. PO-Raad. Geraadpleegd van https://www.poraad.nl/kindonderwijs/nieuwkomers/handreiking-ruimte-voor-nieuwe-talenten
Smit, J. (2022, 10 juni). In alle talen. Hoe een meertalige aanpak ons onderwijs toegankelijker, rijker en eerlijker kan maken [Openbare les]. Kenniscentrum Leren en Innoveren, Lectoraat Meertaligheid en Onderwijs, Hogeschool Utrecht. Geraadpleegd van https://www.hu.nl/hetbenutten-van-thuistalen-bevordert-gelijke-onderwijskansen  
Van Beuningen, C., & Polisenská, D. (2020). Durf meer met meertaligheid. Levende Talen Magazine, 107(7), 10-14.
Van Praag, L., Sierens, S., Agirdag, O., Lambert, P., Slembrouck, S., Van Avermaet, P., Van Braak, J., Van De Craen, P., Van Gorp, K., & Van Houtte, M. (2016). Haal meer uit meertaligheid: omgaan met talige diversiteit in het basisonderwijs. Acco.
Veerman, E., Danbury, E., Duarte, J., & Gaikhorst, L. (2023). Meertaligheid in het basisonderwijs. Handboek voor onderwijsprofessionals. Hoe benut je de meertaligheid van leerlingen op school en in de klas? Werkplaats Onderwijsonderzoek Amsterdam. Geraadpleegd van https://openresearch.amsterdam/nl/page/98893/meertaligheid-in-het-basisonderwijs
Wouters, E., Van Popta, M., Dekker, S., & Smit, J. (2024). Meertalige leerlingen ondersteunen in het leesonderwijs. Een literatuurstudie naar meertaligheid, lezen met begrip en leesmotivatie. Stichting Lezen.