27 mei 2021

38% van de Nederlanders geeft weleens invulling aan een opvoedende taak rondom (voor)lezen. Dit gebeurt meestal vanuit een informele sociale rol, zoals ouder met kind, grootouder met kleinkind of een volwassene met een ander kind uit de familie (KvB Boekwerk & GfK, 2019, meting 49). De leesopvoeding is het meest intensief bij kinderen tussen de 2 en 12 jaar. Bij tieners loopt de mate van activiteit terug (KvB Boekwerk & GfK, 2013, meting 25).

De populairste leesopvoedende activiteit is een boek cadeau geven. 53% van de Nederlanders doet dit weleens (KvB Boekwerk & GfK, 2019, meting 49). De meest gebruikelijke reden om een boek cadeau te geven is voor een verjaardag (64%) of zomaar (13%). Met name de eigen kinderen of kleinkinderen zijn relatief vaak ontvangers van een boek als cadeau (KvB Boekwerk, 2019, meting 50).

Tussen de drie en vier op de tien Nederlanders leest weleens voor uit een boek, leest samen stil uit een boek, geeft een voorbeeld door zelf een boek te lezen, praat of discussieert over boeken, en/of geeft tips over boeken om te lezen. Vier op de tien Nederlanders gaat weleens samen met een kind naar de boekhandel in het dorp, terwijl dit voor de openbare bibliotheek een derde is (KvB Boekwerk & GfK, 2019, meting 49).