10 februari 2021

Aan het begin van de eerste lockdown in het voorjaar van 2020, die is ingesteld om de verspreiding van het coronavirus te voorkomen, heeft de CPNB de campagne #ikleesthuis gelanceerd om het lezen, kopen en lenen van boeken thuis te stimuleren.

De campagne bestond uit uitingen in kranten en tijdschriften op papier en online, buitenreclames, spotjes op radio en televisie en op sociale media. Stichting Lezen heeft binnen #ikleesthuis een overzicht samengesteld met online initiatieven om het lezen tijdens het thuis zijn te bevorderen. Tevens lanceerde Kinderboekenambassadeur Manon Sikkel de #ikleesthuischallenge voor kinderen. Aan het begin van juni was 23% van de Nederlanders bekend met #ikleesthuis, meer dan de 17% halverwege de maand april. 36% van de Nederlanders die met de campagne in aanraking kwam, geeft aan dat #ikleesthuis aanleiding is geweest om boeken te gaan lezen (CPNB, op basis van Team Vier, 2020).

Doelgroep(en)